Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pad...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Lian, Ai Chen
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2002
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pada mas a akan datang dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan digunakan di mana responden seramai 36 orang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan ktunpulan kawalan. Kllmpulan eksperimen mengamalkan pengajaran bermodul yang menggunakan MPK cetakan manakala kumpulan kawalan pula mengamalkan pengajaran tradisional yang tidak menggunakan MPK cetakan. Data-data kajian diperolehi daripada penilaian fonnatif dan daripada kajian sebenar. Disebabkan data-data adalah dalam bentuk kuantitatif, data-data dikelaskan kepada duajenis iaitu data deskriptifyang menggunakan min dan sisihan piawai dan data inferensi yang menggunakan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa penggunaan MPK dalam pengajaran bem10dul telah menghasilkan perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar dalam Ujian Selepas di antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Diharapkan kajian ini dapat dijadikan rentetan untuk mengamalkan pengajaran kadar kendiri di politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia