Persepsi bakal guru terhadap model rikas

Artikel ini membincangkan kekuatan dan kelemahan model RIKaS berdasarkan kepada persepsi bakal guru. Model RIKaS dibina hasil daripada penelitian ke atas model-model refleksi yang diperolehi menerusi himpunan sorotan literatur. Ianya dibina khusus untuk mempermudahkan bakal guru melaksanakan amalan...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
Main Authors: Ibrahim, Nor Hasniza, Arshad, Mohammad Yusof, Surif, Johari
格式: Conference or Workshop Item
语言:English
出版: 2008
主题:
在线阅读:http://eprints.utm.my/id/eprint/7902/1/EDUPRES_%28F2%29_6.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7902/
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Artikel ini membincangkan kekuatan dan kelemahan model RIKaS berdasarkan kepada persepsi bakal guru. Model RIKaS dibina hasil daripada penelitian ke atas model-model refleksi yang diperolehi menerusi himpunan sorotan literatur. Ianya dibina khusus untuk mempermudahkan bakal guru melaksanakan amalan refleksi dalam proses pengajaran dan pembelajaran, berfungsi memfokuskan refleksi bakal guru terhadap aspek-aspek penting dalam proses pengajaran khususnya mata pelajaran sains. Data dikumpulkan dengan menggunakan teknik temubual berkumpulan dan dianalisis secara content analysis. Seramai dua belas orang bakal guru sains telah dipilih secara bertujuan dalam temubual tersebut. Dapatan yang diperolehi menunjukkan bahawa sebahagian besar bakal guru memberikan persepsi yang positif terhadap model tersebut dan mengemukakan beberapa cadangan bagi menambahbaik fungsi model.