Hak dan tanggungjawab bank terhadap pelanggan

Kertas kerja ini bertujuan untuk menyenaraikan dan membincangkan tanggungiawab bank kepada pelanggan dan hak-hak sesebuah bank. Ini kerana kebanyakan hak dan tanggungjawab tersebut tidak dinyatakan dalam akta secara jelas tetapi kebanyakkannya adalah dari kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Mohd Ali @ Ramli, Azlin Namili, Md Ismail, Che Thalbi
格式: Conference or Workshop Item
語言:English
出版: 2001
主題:
在線閱讀:http://repo.uum.edu.my/10804/1/Azl.pdf
http://repo.uum.edu.my/10804/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000200180
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kertas kerja ini bertujuan untuk menyenaraikan dan membincangkan tanggungiawab bank kepada pelanggan dan hak-hak sesebuah bank. Ini kerana kebanyakan hak dan tanggungjawab tersebut tidak dinyatakan dalam akta secara jelas tetapi kebanyakkannya adalah dari kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah. Antara tanggungjawab bank adalah untuk bertindak sebagai ejen bila membayar cek bagi pihak pelanggan, merahsiakan akaun pelanggan dan menyediakan buku akaun atau penyata akaun pada pelanggan.Bank pula berhak untuk mencantum atau membuat tolakan terhadap akaun pelanggan dan ia ada hak lien bagi sesetengah akaun pelanggan.Bank perlu tahu dan sedar tanggungawabnya dan hak-haknya terhadap pelanggan untuk memastikan tanggungjawab itu dijalankan dengan sempurna dan bagi mengelakkan dari disaman oleh pelanggan kerana kecuaian bank terhadap tanggungiawabnya diputuskan oleh mahkamah. Pihak berhasa juga perlu menyediakan satu undang-undang yang jelas berkenaan hak dan tanggungjawab bank bagi membolehkan bank mengetahui tanggungjawab dan haknya dengan lebih jelas.