Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Aisyah Mohamad,, Zamri Mahamod,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.7112
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.71122016-12-14T06:43:07Z http://journalarticle.ukm.my/7112/ Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu Nur Aisyah Mohamad, Zamri Mahamod, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara rawak mudah. Soal selidik digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai peratusan, min, sisihan piawai dan tahap meta kognitif murid. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar memiliki kemahiran meta kognitif yang tinggi dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Pelajar menggunakan kemahiran memantau, menilai dan regulasi ketika mempelajari Bahasa Melayu. Dengan kesedaran kemahiran meta kognitif yang tinggi, secara tidak langsung menarik minat pelajar untuk belajar Bahasa Melayu dan seterusnya meningkatkan pencapaian Bahasa Melayu mereka. Oleh itu, setiap guru Bahasa Melayu perlu mengeksploitasi kemahiran meta kognitif pelajar supaya mereka berminat dan bermotivasi untuk mempelajari Bahasa Melayu. Penerbit UKM 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf Nur Aisyah Mohamad, and Zamri Mahamod, (2014) Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 4 (1). pp. 41-47. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kemahiran meta kognitif pelajar tingkatan empat ketika ketika mempelajari Bahasa Melayu. Seramai 299 pelajar tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah kebangsaan dan agama di daerah Pasir Mas, Kelantan dijadikan responden kajian. Pelajar dipilih secara rawak mudah. Soal selidik digunakan bagi mengumpul data. Data dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan nilai peratusan, min, sisihan piawai dan tahap meta kognitif murid. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar memiliki kemahiran meta kognitif yang tinggi dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Pelajar menggunakan kemahiran memantau, menilai dan regulasi ketika mempelajari Bahasa Melayu. Dengan kesedaran kemahiran meta kognitif yang tinggi, secara tidak langsung menarik minat pelajar untuk belajar Bahasa Melayu dan seterusnya meningkatkan pencapaian Bahasa Melayu mereka. Oleh itu, setiap guru Bahasa Melayu perlu mengeksploitasi kemahiran meta kognitif pelajar supaya mereka berminat dan bermotivasi untuk mempelajari Bahasa Melayu.
format Article
author Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
author_facet Nur Aisyah Mohamad,
Zamri Mahamod,
author_sort Nur Aisyah Mohamad,
title Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_short Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_full Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_fullStr Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_full_unstemmed Tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa Melayu
title_sort tahap kemahiran metakognitif murid tingkatan empat dalam pembelajaran bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7112/1/41-47_Zamri_et_al.UKM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7112/
http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
_version_ 1643737012556005376
score 13.252575