Terapi Wuduk Dalam Mengubah Tingkah Laku Negatif Murid Prasekolah

Masalah tingkah laku dalam kalangan murid prasekolah merupakan fenomena biasa dan acap kali bcrlaku. Situasi ini boleh menyebabkan wujud suasana pengajaran dan pembelajaran yang tidak kondusif. Antara bentuk masalah tingkah laku yang dilakukan ialah terlampau aktif, lasak, tidak boleh duduk diam, da...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: Zanariah, Mat Isa, Rosemini, Abdul Salam, Kamarul Shukri, Mat Teh
フォーマット: Conference or Workshop Item
言語:English
出版事項: 2016
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.unisza.edu.my/878/1/FH03-FKI-17-08960.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/878/
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
その他の書誌記述
要約:Masalah tingkah laku dalam kalangan murid prasekolah merupakan fenomena biasa dan acap kali bcrlaku. Situasi ini boleh menyebabkan wujud suasana pengajaran dan pembelajaran yang tidak kondusif. Antara bentuk masalah tingkah laku yang dilakukan ialah terlampau aktif, lasak, tidak boleh duduk diam, daya tumpuan yang singkat, sukar mengawal emosi dan tidak boleh mengikut peraturan. Kajian tindakan ini bertujuan untuk mengubah tingkah laku negatif pasangan kembar murid prasekolah. Subjek ini telah dikenal pasti mengalami masalah tingkah laku melalui pemerhatian, senarai semak dan temu bual. Kaedah terapi wuduk telah dipilih untuk membantu mengatasi masalah tingkah laku mereka. Setelah dua minggu terapi wuduk dilakukan, subjek kajian telah menunjukkan perubahan tingkah laku yang positif. Subjek sudah mula fokus terhadap pengajaran dan pcmbelajaran, mendengar dan mcngikut arahan guru, bersosialisasi dengan rakan-rakan dan bercakap dengan sopan santun. Hasil kajian ini menunjukkan terapi wuduk telah mengubah tingkah laku negatif subjek kajian. Terapi wuduk ini boleh dan mudah dilaksanakan oleh guru, pembantu guru ataupun ibu bapa.