Kaedah pembelajaran membaca bahasa melayu murid masyarakat orang asli (oa) di Kampung Bahru Lenga, Johor, sepanjang pandemik Covid-19

Kemahiran membaca merupakan kemahiran asas untuk dipelajari oleh semua murid sekolah rendah. Jika kemahiran membaca tidak dikuasai dengan sepenuhnya, murid-murid akan buta huruf, seterusnya menjejaskan proses pembelajaran pada masa hadapan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap peng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nahar, Nora'Azian, Rosly, Nurul Jamilah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Kulliyyah of Languages and Managements (KLM), IIUM 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/94407/1/94407_Kaedah%20pembelajaran%20membaca%20bahasa%20melayu.pdf
http://irep.iium.edu.my/94407/
https://drive.google.com/file/d/1idHcoT-_eGGeG0xq9oWnpZf2I41X9U3U/view
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kemahiran membaca merupakan kemahiran asas untuk dipelajari oleh semua murid sekolah rendah. Jika kemahiran membaca tidak dikuasai dengan sepenuhnya, murid-murid akan buta huruf, seterusnya menjejaskan proses pembelajaran pada masa hadapan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap penguasaan murid-murid Tahun Satu dalam kemahiran membaca. Kajian ini mengaplikasikan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan ujian. Responden kajian ini terdiri daripada 70 orang murid-murid Sekolah Kebangsaan di daerah Kuantan. Kajian ini memfokuskan pada tahap penguasaan murid-murid dalam kemahiran membaca selain mengenal pasti perbezaan penguasaan mereka mengikut jantina dan lokasi sekolah. Data yang telah dianalisis menunjukkan bahawa tahap penguasaan murid-murid dalam kemahiran membaca Bahasa Melayu berada pada tahap tinggi (M=4.49, SP=.65). Keputusan analisis menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara penguasaan murid-murid dalam kemahiran memabca mengikut jantina Namun, terdapat perbezaan yang signifikan antara penguasaan murid-murid mengikut lokasi sekolah. Maka, guru-guru hendaklah peka terhadap kemahiran membaca anak murid mereka serta mempelbagaikan kaedah pengajaran supaya dapat membantu penguasaan kosa kata bahasa Melayu mereka.