Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi

Pembelajaran al-Quran kaedah Baghdadiah mula dipraktikkan di Malaysia seawal kedatangan Islam ke tanah Melayu. Kaedah ini dilaksanakan di sekolah rendah sebelum bermulanya penggunaan kedah Iqra’ secara rasmi. Pembelajaran al-Quran menggunakan kaedah Iqra’ dalam kelas KAFA mula dipraktikkan pada tahu...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Rasdi, Hafizul
フォーマット: 学位論文
言語:English
出版事項: 2020
主題:
オンライン・アクセス:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/1/82396.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.uitm.ir.82396
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.823962024-05-18T15:44:07Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/ Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi Rasdi, Hafizul Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Malaysia Pembelajaran al-Quran kaedah Baghdadiah mula dipraktikkan di Malaysia seawal kedatangan Islam ke tanah Melayu. Kaedah ini dilaksanakan di sekolah rendah sebelum bermulanya penggunaan kedah Iqra’ secara rasmi. Pembelajaran al-Quran menggunakan kaedah Iqra’ dalam kelas KAFA mula dipraktikkan pada tahun 2007 dan masih digunakan sehingga kini. Namun, permasalahan yang timbul adalah masih terdapat banyak kelemahan dalam pembacaan al-Quran di kalangan pelajar khususnya di sekolah rendah. Berdasarkan kajian-kajian terdahulu membuktikan masih terdapat di kalangan pelajar yang memerlukan penambahbaikan berterusan demi kelangsungan pendidikan al-Quran. Sehubungan itu kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan pembelajaran al-Quran kaedah Iqra’ dan kaedah Baghdadiah, menganalisis perbezaan hasil pencapaian pelajar dan mengemukakan cadangan kaedah yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pembelajaran al-Quran sistem pendidikan KAFA di bahagian Betong, Sarawak. Metodologi yang digunapakai adalah kajian eksperimen yang dijalankan selama enam bulan terhadap dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Penilaian dibuat menggunakan model Kirkpatrick (1996) melalui tahap reaksi, pembelajaran, perubahan dan keputusan. Pencapaian pelajar diukur berdasarkan 6 sub skala dalam Ujian Pra dan Ujian Pasca iaitu keupayaan menyebut huruf hijā`iyyah, keupayaan menyebut huruf berbaris, keupayaan membaca huruf tanwin, keupayaan membaca kalimah pendek, keupayaan membaca ayat al-Quran dan keupayaan membaca ayat al-Quran secara bertajwid. Hipotesis dibina untuk melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan terhadap pembelajaran menggunakan kedua-dua kaedah. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam penggunaan kedua-dua kaedah pada 4 tahap penilaian (reaksi, pembelajaran, perubahan dan keputusan). Untuk 6 sub skala yang diukur pula, perbezaan yang signifikan hanya terdapat pada keupayaan menyebut huruf hijā`iyyah dan keupayaan membaca ayat al-Quran, manakala 4 sub skala yang lain tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Data-data yang diperolehi daripada pemerhatian dan fokus perbincangan kumpulan turut membantu menyokong data-data kuantitatif. Dari segi implikasinya, dapatan menunjukkan bahawa pembelajaran menggunakan kaedah Baghdadiah mempunyai kelebihan untuk dilaksanakan dalam sistem pendidikan KAFA masa kini di Bahagian Betong berbanding pembelajaran menggunakan kaedah Iqra’. Impak daripada penggunaan kaedah Baghdadiah dalam pembelajaran al-Quran kelas KAFA memberikan hasil yang amat baik berbanding pembelajaran menggunakan kaedah Iqra’ dari segi pencapaian pelajar. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/1/82396.pdf Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi. (2020) PhD thesis, thesis, Universiti Teknologi MARA (UiTM). <http://terminalib.uitm.edu.my/82396.pdf>
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Malaysia
spellingShingle Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Malaysia
Rasdi, Hafizul
Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
description Pembelajaran al-Quran kaedah Baghdadiah mula dipraktikkan di Malaysia seawal kedatangan Islam ke tanah Melayu. Kaedah ini dilaksanakan di sekolah rendah sebelum bermulanya penggunaan kedah Iqra’ secara rasmi. Pembelajaran al-Quran menggunakan kaedah Iqra’ dalam kelas KAFA mula dipraktikkan pada tahun 2007 dan masih digunakan sehingga kini. Namun, permasalahan yang timbul adalah masih terdapat banyak kelemahan dalam pembacaan al-Quran di kalangan pelajar khususnya di sekolah rendah. Berdasarkan kajian-kajian terdahulu membuktikan masih terdapat di kalangan pelajar yang memerlukan penambahbaikan berterusan demi kelangsungan pendidikan al-Quran. Sehubungan itu kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbezaan pembelajaran al-Quran kaedah Iqra’ dan kaedah Baghdadiah, menganalisis perbezaan hasil pencapaian pelajar dan mengemukakan cadangan kaedah yang sesuai untuk diaplikasikan dalam pembelajaran al-Quran sistem pendidikan KAFA di bahagian Betong, Sarawak. Metodologi yang digunapakai adalah kajian eksperimen yang dijalankan selama enam bulan terhadap dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Penilaian dibuat menggunakan model Kirkpatrick (1996) melalui tahap reaksi, pembelajaran, perubahan dan keputusan. Pencapaian pelajar diukur berdasarkan 6 sub skala dalam Ujian Pra dan Ujian Pasca iaitu keupayaan menyebut huruf hijā`iyyah, keupayaan menyebut huruf berbaris, keupayaan membaca huruf tanwin, keupayaan membaca kalimah pendek, keupayaan membaca ayat al-Quran dan keupayaan membaca ayat al-Quran secara bertajwid. Hipotesis dibina untuk melihat adakah wujud perbezaan yang signifikan terhadap pembelajaran menggunakan kedua-dua kaedah. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam penggunaan kedua-dua kaedah pada 4 tahap penilaian (reaksi, pembelajaran, perubahan dan keputusan). Untuk 6 sub skala yang diukur pula, perbezaan yang signifikan hanya terdapat pada keupayaan menyebut huruf hijā`iyyah dan keupayaan membaca ayat al-Quran, manakala 4 sub skala yang lain tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Data-data yang diperolehi daripada pemerhatian dan fokus perbincangan kumpulan turut membantu menyokong data-data kuantitatif. Dari segi implikasinya, dapatan menunjukkan bahawa pembelajaran menggunakan kaedah Baghdadiah mempunyai kelebihan untuk dilaksanakan dalam sistem pendidikan KAFA masa kini di Bahagian Betong berbanding pembelajaran menggunakan kaedah Iqra’. Impak daripada penggunaan kaedah Baghdadiah dalam pembelajaran al-Quran kelas KAFA memberikan hasil yang amat baik berbanding pembelajaran menggunakan kaedah Iqra’ dari segi pencapaian pelajar.
format Thesis
author Rasdi, Hafizul
author_facet Rasdi, Hafizul
author_sort Rasdi, Hafizul
title Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
title_short Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
title_full Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
title_fullStr Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
title_full_unstemmed Penilaian pembelajaran al-Quran kaedah iqra’ dan kaedah Baghdadiah kelas al-Quran dan fardhu ain (KAFA) di bahagian Betong, Sarawak / Hafizul Rasdi
title_sort penilaian pembelajaran al-quran kaedah iqra’ dan kaedah baghdadiah kelas al-quran dan fardhu ain (kafa) di bahagian betong, sarawak / hafizul rasdi
publishDate 2020
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/1/82396.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/82396/
_version_ 1800100675293544448
score 13.252575