Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah...
保存先:
id |
my.ums.eprints.29934 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.299342021-07-13T01:45:40Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/ Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu Abdul Said Ambotang Hariana A. Ahong Connie Shin @ Connie Cassy Ompok L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan ialah 264 orang, tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis regresi berganda. Dapatan kajian analisis inferensi mendapati terdapat pengaruh yang sangat kuat antara ketiga-tiga pemboleh ubah bebas iaitu peranan fasiLINUS, sokongan pentadbir dan sumbangan guru terhadap pemboleh ubah bersandar iaitu pelaksanaan program LINUS. Pelaksanaan program ini perlu melibatkan banyak pihak secara umumnya dan melibatkan sekolah khasnya. Penguasaan kemahiran asas pada peringkat awal ini dapat membantu murid menguasai kemahiran pada tahap yang lebih tinggi 2019-06-07 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/1/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/2/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu1.pdf Abdul Said Ambotang and Hariana A. Ahong and Connie Shin @ Connie Cassy Ompok (2019) Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Southeast Asia Early Childhood Journal, 8. pp. 11-18. ISSN 2289-3156 (P-ISSN) , 2550-1763 (E-ISSN) https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/SAECJ/article/view/3080/2099 https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.2.2019 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Abdul Said Ambotang Hariana A. Ahong Connie Shin @ Connie Cassy Ompok Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan ialah 264 orang, tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis regresi berganda. Dapatan kajian analisis inferensi mendapati terdapat pengaruh yang sangat kuat antara ketiga-tiga pemboleh ubah bebas iaitu peranan fasiLINUS, sokongan pentadbir dan sumbangan guru terhadap pemboleh ubah bersandar iaitu pelaksanaan program LINUS. Pelaksanaan program ini perlu melibatkan banyak pihak secara umumnya dan melibatkan sekolah khasnya. Penguasaan kemahiran asas pada peringkat awal ini dapat membantu murid menguasai kemahiran pada tahap yang lebih tinggi |
format |
Article |
author |
Abdul Said Ambotang Hariana A. Ahong Connie Shin @ Connie Cassy Ompok |
author_facet |
Abdul Said Ambotang Hariana A. Ahong Connie Shin @ Connie Cassy Ompok |
author_sort |
Abdul Said Ambotang |
title |
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
title_short |
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
title_full |
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
title_fullStr |
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
title_full_unstemmed |
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu |
title_sort |
pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru linus terhadap pelaksanaan program linus di sekolah rendah daerah kota kinabalu |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/1/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/2/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/ https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/SAECJ/article/view/3080/2099 https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.2.2019 |
_version_ |
1760230697504604160 |
score |
13.252575 |