Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang

Kajian ini bertujuan untuk meneroka manifestasi amalan kepimpinan transformasional guru besar dalam memainkan peranan untuk membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di tiga buah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Daerah Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini meneroka hubungan antara...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Cheong, Yoke Ling
格式: Thesis
語言:English
English
出版: 2009
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.ums.eprints.37577
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.375772023-11-03T07:10:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/ Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang Cheong, Yoke Ling LB2831.6-2831.99 Administrative personnel Kajian ini bertujuan untuk meneroka manifestasi amalan kepimpinan transformasional guru besar dalam memainkan peranan untuk membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di tiga buah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Daerah Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini meneroka hubungan antara amalan kepimpinan transformasional guru besar dengan pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran serta pengaruhnya. Dua instrumen tinjauan telah digunakan untuk mengumpul data bagi kajian ini; pertama, Multi Factor Leadership Questinaire (MLQ) yang diadaptasi dari Boss and Avolio (1992), dan kedua, Dimensions of The Learning Organization Questionaire (DLOQ) yang direka oleh Watkins dan Marsick (1999). Dapatan kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach masingmasing ialah 0.98 dan 0.91. Seramai 204 orang guru telah dipilih sebagai responden untuk kajian ini. Kesemua borang seal selidik yang lengkap telah dipulangkan dan didapati amat berguna serta boleh dikemukakan untuk analisis statistik dengan menggunakan perisian ''Statistical Package for Social Science" (SPSS), versi 16.0. Persepsi guru-guru terhadap guru besar mereka menunjukkan tahap amalan kepimpinan transformasional yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa ciri-ciri sekolah sebagai organisasi pembelajaran adalah kuat. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan tiga dimensi kepimpinan transformasional mempunyai hubungan positif yang sederhana dengan ciri-ciri sekolah sebagai organisasi pembelajaran, manakala hanya satu dimensi, iaitu dimensi motivasi berinspirasi mempunyai hubungan positif yang tinggi (r=0.73). Dapatan hasil kajian juga menunjukkan bahawa hanya dimensi motivasi berinspirasi (/3 = 0.52) dan meransang intelektual (/3 = 0.25) bagi kepimpinan transformasional menjadi peramal kepada pembangunan sebagai organisasi pembelajaran. Berdasarkan hasil dapatan daripada kajian ini, beberapa cadangan yang relevan telah dimajukan 2009 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/2/FULLTEXT.pdf Cheong, Yoke Ling (2009) Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2831.6-2831.99 Administrative personnel
spellingShingle LB2831.6-2831.99 Administrative personnel
Cheong, Yoke Ling
Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka manifestasi amalan kepimpinan transformasional guru besar dalam memainkan peranan untuk membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di tiga buah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Daerah Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini meneroka hubungan antara amalan kepimpinan transformasional guru besar dengan pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran serta pengaruhnya. Dua instrumen tinjauan telah digunakan untuk mengumpul data bagi kajian ini; pertama, Multi Factor Leadership Questinaire (MLQ) yang diadaptasi dari Boss and Avolio (1992), dan kedua, Dimensions of The Learning Organization Questionaire (DLOQ) yang direka oleh Watkins dan Marsick (1999). Dapatan kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach masingmasing ialah 0.98 dan 0.91. Seramai 204 orang guru telah dipilih sebagai responden untuk kajian ini. Kesemua borang seal selidik yang lengkap telah dipulangkan dan didapati amat berguna serta boleh dikemukakan untuk analisis statistik dengan menggunakan perisian ''Statistical Package for Social Science" (SPSS), versi 16.0. Persepsi guru-guru terhadap guru besar mereka menunjukkan tahap amalan kepimpinan transformasional yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa ciri-ciri sekolah sebagai organisasi pembelajaran adalah kuat. Keputusan ujian korelasi Pearson menunjukkan tiga dimensi kepimpinan transformasional mempunyai hubungan positif yang sederhana dengan ciri-ciri sekolah sebagai organisasi pembelajaran, manakala hanya satu dimensi, iaitu dimensi motivasi berinspirasi mempunyai hubungan positif yang tinggi (r=0.73). Dapatan hasil kajian juga menunjukkan bahawa hanya dimensi motivasi berinspirasi (/3 = 0.52) dan meransang intelektual (/3 = 0.25) bagi kepimpinan transformasional menjadi peramal kepada pembangunan sebagai organisasi pembelajaran. Berdasarkan hasil dapatan daripada kajian ini, beberapa cadangan yang relevan telah dimajukan
format Thesis
author Cheong, Yoke Ling
author_facet Cheong, Yoke Ling
author_sort Cheong, Yoke Ling
title Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
title_short Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
title_full Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
title_fullStr Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
title_full_unstemmed Kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
title_sort kepimpinan tranformasional dalam membangunkan sekolah sebagai organisasi pembelajaran yang cemerlang
publishDate 2009
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37577/
_version_ 1781705931050975232
score 13.252575