Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengaj...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Ramlah Daud, Audreyyann Ellya Juanis
格式: Article
語言:English
English
出版: Academic Inspired Network 2022
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.ums.eprints.38367
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.383672024-02-28T02:38:17Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/ Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Ramlah Daud Audreyyann Ellya Juanis LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengajian tinggi di Malaysia. Pengajaran dan pembelajaran konvensional tidak boleh dilakukan seperti biasa dan telah dijalankan secara dalam talian. Dalam konteks ini, teknologi maklumat dan komunikasi adalah penting bagi membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran diteruskan. Justeru, artikel ini membincangkan cabaran pelaksanaan pembelajaran dalam talian oleh pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan strategi yang diambil untuk mengatasinya. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif di mana temu bual dijalankan secara dalam talian, melibatkan 10 pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam bidang yang berbeza. Hasil kajian mendapati pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pelajar ini termasuklah peranti elektronik, kebolehcapaian internet, kemahiran digital, persekitaran hidup dan motivasi diri. Untuk mengatasi cabaran ini, pelajar ini mengambil langkah seperti mendapatkan perkhidmatan sokongan, meminjam peranti elektronik, mencari persekitaran yang kondusif, meningkatkan kemahiran digital dan menambah baik pengurusan masa. Academic Inspired Network 2022-09-15 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf Ramlah Daud and Audreyyann Ellya Juanis (2022) Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 7. pp. 141-156. 10.55573/JISED.074812
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
description Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengajian tinggi di Malaysia. Pengajaran dan pembelajaran konvensional tidak boleh dilakukan seperti biasa dan telah dijalankan secara dalam talian. Dalam konteks ini, teknologi maklumat dan komunikasi adalah penting bagi membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran diteruskan. Justeru, artikel ini membincangkan cabaran pelaksanaan pembelajaran dalam talian oleh pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan strategi yang diambil untuk mengatasinya. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif di mana temu bual dijalankan secara dalam talian, melibatkan 10 pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam bidang yang berbeza. Hasil kajian mendapati pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pelajar ini termasuklah peranti elektronik, kebolehcapaian internet, kemahiran digital, persekitaran hidup dan motivasi diri. Untuk mengatasi cabaran ini, pelajar ini mengambil langkah seperti mendapatkan perkhidmatan sokongan, meminjam peranti elektronik, mencari persekitaran yang kondusif, meningkatkan kemahiran digital dan menambah baik pengurusan masa.
format Article
author Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
author_facet Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
author_sort Ramlah Daud
title Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_short Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_full Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_fullStr Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_full_unstemmed Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_sort cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir universiti malaysia sabah (ums) sepanjang pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (pkp)
publisher Academic Inspired Network
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/
_version_ 1792152936149680128
score 13.252575