Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji peranan pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Hariana A. Ahong
格式: Thesis
語言:English
English
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.ums.eprints.42329
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.423292024-12-18T07:30:09Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/ Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu Hariana A. Ahong LB2801-3095 School administration and organization Kajian ini dijalankan untuk mengkaji peranan pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan adalah 264 orang tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan Statiscal Package For Social Science (SPSS). Dapatan kajian analisis deskriptif mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan pelaksanaan program LINUS di sekolah berdasarkan faktor demografi. Manakala dapatan kajian analisis inferens mendapati bahawa terdapat hubungan yang kuat antara peranan pegawai fasilitator LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS. Dapatan kajian juga mendapati bahawa hubungan yang sangat kuat antara kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS serta mempunyai pengaruh terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah. 2019 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/2/FULLTEXT.pdf Hariana A. Ahong (2019) Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2801-3095 School administration and organization
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
Hariana A. Ahong
Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji peranan pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan adalah 264 orang tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan Statiscal Package For Social Science (SPSS). Dapatan kajian analisis deskriptif mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan pelaksanaan program LINUS di sekolah berdasarkan faktor demografi. Manakala dapatan kajian analisis inferens mendapati bahawa terdapat hubungan yang kuat antara peranan pegawai fasilitator LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS. Dapatan kajian juga mendapati bahawa hubungan yang sangat kuat antara kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS serta mempunyai pengaruh terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah.
format Thesis
author Hariana A. Ahong
author_facet Hariana A. Ahong
author_sort Hariana A. Ahong
title Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_short Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_sort peranan pegawai fasilinus, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru linus terhadap pelaksanaan program linus di sekolah rendah daerah kota kinabalu
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42329/
_version_ 1818835207001735168
score 13.252575