Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing

Kajian ini bertujuan mengetahui persepsi pelajar tentang penggunaan pendekatan berkumpulan (cooperative learning approach) dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan di kalangan pelajar dalam tingkatan empat. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pendek...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Gwendoline, Raja
フォーマット: Final Year Project Report
言語:English
出版事項: Universiti Malaysia Sarawak, UNIMAS 2005
主題:
オンライン・アクセス:http://ir.unimas.my/id/eprint/4189/13/Gwendoline.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/4189/
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
その他の書誌記述
要約:Kajian ini bertujuan mengetahui persepsi pelajar tentang penggunaan pendekatan berkumpulan (cooperative learning approach) dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan di kalangan pelajar dalam tingkatan empat. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan dan apakah masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan dalam penulisan dalam Bahasa Inggeris menggunakan pendekatan berkumpluan. Soal-selidik yang mengandungi 3 bahagian telah diedarkan kepada seratus lima puluh orang pelajar tingkatan empat di tiga buah sekolah menengah dalam bahagian Miri. Penganalisaan data kajian dijalankan dengan menggunakan pengiraan statistik diskritif yang melibatkan pengiraan kekerapan, peratus clan skor min. Perbandingan skor min di antara keberkesanan pendekatan kerjasama dal am pembelajaran berkumpulan dengan masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan digunakan untuk menentukan tindak balas pelajar terhadap pendekatan kerjasarna berkumpulan dalam penulisan dalam Bahasa Inggeris. Hasil kajian menunjukkan pelajar memberi tindak balas yang positif dan menggemari pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan. Justeru itu, kajian menunjukkan pendekatan kerjasarna dalain pembelajaran berkumpulan dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan dalam Bahasa Inggeris adalah sesuai di kalangan pelajar-pelajar berkenaan.