Students' perceptions towards using cooperative learning in English essay writing
Kajian ini bertujuan mengetahui persepsi pelajar tentang penggunaan pendekatan berkumpulan (cooperative learning approach) dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan di kalangan pelajar dalam tingkatan empat. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pendek...
保存先:
第一著者: | |
---|---|
フォーマット: | Final Year Project Report |
言語: | English |
出版事項: |
Universiti Malaysia Sarawak, UNIMAS
2005
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://ir.unimas.my/id/eprint/4189/13/Gwendoline.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/4189/ |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
要約: | Kajian ini bertujuan mengetahui persepsi pelajar tentang penggunaan pendekatan berkumpulan (cooperative learning approach) dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan di kalangan pelajar dalam tingkatan empat. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan dan apakah masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan dalam penulisan dalam Bahasa Inggeris menggunakan pendekatan
berkumpluan. Soal-selidik yang mengandungi 3 bahagian telah diedarkan kepada seratus lima puluh orang pelajar tingkatan empat di tiga buah sekolah menengah dalam bahagian Miri.
Penganalisaan data kajian dijalankan dengan menggunakan pengiraan statistik diskritif yang melibatkan pengiraan kekerapan, peratus clan skor min. Perbandingan skor min di
antara keberkesanan pendekatan kerjasama dal am pembelajaran berkumpulan dengan masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kerja berkumpulan digunakan untuk menentukan tindak balas pelajar terhadap pendekatan kerjasarna berkumpulan dalam
penulisan dalam Bahasa Inggeris. Hasil kajian menunjukkan pelajar memberi tindak balas yang positif dan menggemari
pendekatan kerjasama dalam pembelajaran berkumpulan. Justeru itu, kajian menunjukkan pendekatan kerjasarna dalain pembelajaran berkumpulan dalam menyiapkan hasil kerja penulisan berkumpulan dalam Bahasa Inggeris adalah sesuai di kalangan pelajar-pelajar berkenaan. |
---|