Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak

Peranan ibu bapa dalam penyediaan teknologi dan pemantauan penggunaan teknologi di peringkat keluarga adalah sangat penting kerana proses pendidikan dalam diri individu bermula daripada sejak dini. Tingkah laku pemantauan ibu bapa terhadap penggunaan teknologi dalam kalangan anak-anak adalah berasas...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Wan Abas, Wan Anita
フォーマット: 論文
言語:Malay
出版事項: Faculty of Modern Languages and Communication, University of Putra 2016
オンライン・アクセス:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/1/Hubungan%20antara%20gaya%20keibubapaan%20dengan%20penggunaan%20internet%20kanak-kanak.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/
http://www.gmj-me.upm.edu.my/?pg=MWFLSGhRSEFjNXRZdFhIcHl4c29vdz09&t=ar&v=8
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.upm.eprints.54456
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.544562018-03-19T03:50:26Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/ Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak Wan Abas, Wan Anita Peranan ibu bapa dalam penyediaan teknologi dan pemantauan penggunaan teknologi di peringkat keluarga adalah sangat penting kerana proses pendidikan dalam diri individu bermula daripada sejak dini. Tingkah laku pemantauan ibu bapa terhadap penggunaan teknologi dalam kalangan anak-anak adalah berasaskan gaya keibubapaan yang diimplimentasi dalam proses perkembangan anak-anak. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pola penggunaan Internet dalam kalangan kanak-kanak sekolah rendah dengan gaya keibubapaan. Gaya keibubapaan kajian ini merujuk kepada gaya autoritarian, autoritatif, permisif, dan pengabaian (Baumrind, 1991; Maccoby & Martin, 1983). Kajian ini dilakukan secara tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik melibatkan 350 murid berumur 10 dan 11 tahun dan penjaga mereka di beberapa buah sekolah kebangsaan di sekitar Putrajaya. Secara umumnya, dapatan kajian ini membuktikan bahawa gaya keibubapaan autoritatif adalah cara yang paling biasa digunakan oleh ibu bapa, diikuti dengan gaya permisif dan autoritarian. Sementara gaya pengabaian adalah cara yang paling sedikit digunakan oleh ibu bapa. Keputusan ini menggambarkan bahawa ibu bapa yang inginkan proses pembelajaran dalam kalangan anak-anak, mengiktiraf akan potensi kesan positif internet ke atas anak-anak. Mereka menyokong penggunaan internet oleh anak-anak dengan peraturan atau had yang munasabah. Di samping itu, aktiviti penggunaan internet oleh anak-anak pula didapati lebih cenderung kepada penggunaan untuk tujuan hiburan dengan purata masa penggunaan selama 3 jam sehari. Sebagai kesimpulannya, pemantauan terhadap penggunaan internet oleh anak-anak sejak awal memerlukan kesungguhan dan kesabaran di pihak ibu bapa dalam perkembangan teknologi semasa, agar ia dapat dimanfaatkan seoptimum mungkin Faculty of Modern Languages and Communication, University of Putra 2016 Article NonPeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/1/Hubungan%20antara%20gaya%20keibubapaan%20dengan%20penggunaan%20internet%20kanak-kanak.pdf Wan Abas, Wan Anita (2016) Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak. Global Media Journal – Malaysian Edition, 6 (1). pp. 15-30. ISSN 2231-9948 http://www.gmj-me.upm.edu.my/?pg=MWFLSGhRSEFjNXRZdFhIcHl4c29vdz09&t=ar&v=8
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language Malay
description Peranan ibu bapa dalam penyediaan teknologi dan pemantauan penggunaan teknologi di peringkat keluarga adalah sangat penting kerana proses pendidikan dalam diri individu bermula daripada sejak dini. Tingkah laku pemantauan ibu bapa terhadap penggunaan teknologi dalam kalangan anak-anak adalah berasaskan gaya keibubapaan yang diimplimentasi dalam proses perkembangan anak-anak. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pola penggunaan Internet dalam kalangan kanak-kanak sekolah rendah dengan gaya keibubapaan. Gaya keibubapaan kajian ini merujuk kepada gaya autoritarian, autoritatif, permisif, dan pengabaian (Baumrind, 1991; Maccoby & Martin, 1983). Kajian ini dilakukan secara tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik melibatkan 350 murid berumur 10 dan 11 tahun dan penjaga mereka di beberapa buah sekolah kebangsaan di sekitar Putrajaya. Secara umumnya, dapatan kajian ini membuktikan bahawa gaya keibubapaan autoritatif adalah cara yang paling biasa digunakan oleh ibu bapa, diikuti dengan gaya permisif dan autoritarian. Sementara gaya pengabaian adalah cara yang paling sedikit digunakan oleh ibu bapa. Keputusan ini menggambarkan bahawa ibu bapa yang inginkan proses pembelajaran dalam kalangan anak-anak, mengiktiraf akan potensi kesan positif internet ke atas anak-anak. Mereka menyokong penggunaan internet oleh anak-anak dengan peraturan atau had yang munasabah. Di samping itu, aktiviti penggunaan internet oleh anak-anak pula didapati lebih cenderung kepada penggunaan untuk tujuan hiburan dengan purata masa penggunaan selama 3 jam sehari. Sebagai kesimpulannya, pemantauan terhadap penggunaan internet oleh anak-anak sejak awal memerlukan kesungguhan dan kesabaran di pihak ibu bapa dalam perkembangan teknologi semasa, agar ia dapat dimanfaatkan seoptimum mungkin
format Article
author Wan Abas, Wan Anita
spellingShingle Wan Abas, Wan Anita
Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
author_facet Wan Abas, Wan Anita
author_sort Wan Abas, Wan Anita
title Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
title_short Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
title_full Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
title_fullStr Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
title_full_unstemmed Hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
title_sort hubungan antara gaya keibubapaan dengan penggunaan internet kanak-kanak
publisher Faculty of Modern Languages and Communication, University of Putra
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/1/Hubungan%20antara%20gaya%20keibubapaan%20dengan%20penggunaan%20internet%20kanak-kanak.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54456/
http://www.gmj-me.upm.edu.my/?pg=MWFLSGhRSEFjNXRZdFhIcHl4c29vdz09&t=ar&v=8
_version_ 1643835640639389696
score 13.252575