Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan

Video pembelajaran merupakan salah satu media pembelajaran berbantukan teknologi dalam Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). PAK21 dilihat banyak memberi impak positif terhadap penguasaaan murid dalam memahami sesuatu topik pembelajaran. Berdasarkan tinjauan awal yang dibuat, didapati topik pencernaan da...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Jas, Siti Rafidah, Jamaluddin, Rahimah, Abdullah, Arnida
格式: Conference or Workshop Item
語言:English
出版: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/1/GREDUC2019-36.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/
http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.upm.eprints.76714
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.767142020-02-05T08:59:24Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/ Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan Jas, Siti Rafidah Jamaluddin, Rahimah Abdullah, Arnida Video pembelajaran merupakan salah satu media pembelajaran berbantukan teknologi dalam Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). PAK21 dilihat banyak memberi impak positif terhadap penguasaaan murid dalam memahami sesuatu topik pembelajaran. Berdasarkan tinjauan awal yang dibuat, didapati topik pencernaan dan penyerapan makanan merupakan topik yang paling sukar dikuasai oleh murid Sains Rumah Tangga (SnRT). Oleh yang demikian strategi pengajaran berasaskan video telah dibangunkan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menguji keberkesanan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid dalam mata pelajaran SnRT. Kajian ini melibatkan seramai 60 orang murid Tingkatan Empat dari dua buah sekolah di Seremban, Negeri Sembilan. Murid dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dengan kaedah video pembelajaran (n=30) dan kumpulan kawalan dengan kaedah pembelajaran konvensional (n=30). Pemilihan responden kajian adalah berdasarkan teknik persampelan bertujuan. Teknik ini dipilih kerana bilangan responden yang terlibat dalam kajian memenuhi syarat kajian kuasi-eksperimen. Sebanyak lapan sesi pembelajaran dijalankan bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan. Hasil ujian pra menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor pencapaian murid bagi kedua-dua kumpulan. Kedua-dua kumpulan memperolehi skor pencapaian yang hampir sama iaitu min skor 38.93 (SP:8.24) bagi kumpulan eksperimen dan 42.60 (SP:9.16) bagi kumpulan kawalan. Dapatan ujian pasca pula menunjukkan min skor pencapaian murid kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan berbeza iaitu 70.27 (SP:9.76) dan 58.63 (SP:9.51). Keputusan kajian menunjukkan murid yang didedahkan kepada penggunaan video pembelajaran mendapat min skor yang lebih tinggi secara signifikan dalam ujian pasca berbanding murid yang mengikuti pembelajaran konvensional dengan nilai t (58) = 4.675, p < .01. Perbezaan ini membuktikan bahawa penggunaan video dalam pembelajaran mampu meningkatkan pencapaian murid dalam memahami sesuatu konsep pembelajaran dengan lebih mudah. Adalah diharap penggunaan video pendidikan dapat diperluaskan penggunaannya dalam sesi Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) bagi meningkatkan tahap pemahaman dan pencapaian murid. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/1/GREDUC2019-36.pdf Jas, Siti Rafidah and Jamaluddin, Rahimah and Abdullah, Arnida (2019) Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2019), 13 Dec. 2019, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 376-382). http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Video pembelajaran merupakan salah satu media pembelajaran berbantukan teknologi dalam Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). PAK21 dilihat banyak memberi impak positif terhadap penguasaaan murid dalam memahami sesuatu topik pembelajaran. Berdasarkan tinjauan awal yang dibuat, didapati topik pencernaan dan penyerapan makanan merupakan topik yang paling sukar dikuasai oleh murid Sains Rumah Tangga (SnRT). Oleh yang demikian strategi pengajaran berasaskan video telah dibangunkan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menguji keberkesanan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid dalam mata pelajaran SnRT. Kajian ini melibatkan seramai 60 orang murid Tingkatan Empat dari dua buah sekolah di Seremban, Negeri Sembilan. Murid dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dengan kaedah video pembelajaran (n=30) dan kumpulan kawalan dengan kaedah pembelajaran konvensional (n=30). Pemilihan responden kajian adalah berdasarkan teknik persampelan bertujuan. Teknik ini dipilih kerana bilangan responden yang terlibat dalam kajian memenuhi syarat kajian kuasi-eksperimen. Sebanyak lapan sesi pembelajaran dijalankan bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan. Hasil ujian pra menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor pencapaian murid bagi kedua-dua kumpulan. Kedua-dua kumpulan memperolehi skor pencapaian yang hampir sama iaitu min skor 38.93 (SP:8.24) bagi kumpulan eksperimen dan 42.60 (SP:9.16) bagi kumpulan kawalan. Dapatan ujian pasca pula menunjukkan min skor pencapaian murid kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan berbeza iaitu 70.27 (SP:9.76) dan 58.63 (SP:9.51). Keputusan kajian menunjukkan murid yang didedahkan kepada penggunaan video pembelajaran mendapat min skor yang lebih tinggi secara signifikan dalam ujian pasca berbanding murid yang mengikuti pembelajaran konvensional dengan nilai t (58) = 4.675, p < .01. Perbezaan ini membuktikan bahawa penggunaan video dalam pembelajaran mampu meningkatkan pencapaian murid dalam memahami sesuatu konsep pembelajaran dengan lebih mudah. Adalah diharap penggunaan video pendidikan dapat diperluaskan penggunaannya dalam sesi Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) bagi meningkatkan tahap pemahaman dan pencapaian murid.
format Conference or Workshop Item
author Jas, Siti Rafidah
Jamaluddin, Rahimah
Abdullah, Arnida
spellingShingle Jas, Siti Rafidah
Jamaluddin, Rahimah
Abdullah, Arnida
Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
author_facet Jas, Siti Rafidah
Jamaluddin, Rahimah
Abdullah, Arnida
author_sort Jas, Siti Rafidah
title Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
title_short Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
title_full Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
title_fullStr Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
title_full_unstemmed Kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid Sains Rumah Tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
title_sort kesan penggunaan video pembelajaran terhadap pencapaian murid sains rumah tangga bagi topik pencernaan dan penyerapan makanan
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/1/GREDUC2019-36.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76714/
http://spel3.upm.edu.my/max/dokumen/GREDUC_GREduc2019_E-proceedings.pdf
_version_ 1662756562247090176
score 13.252575