Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah

Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah lak...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Hamdan, Hamidah
フォーマット: 学位論文
言語:English
出版事項: 2013
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.utm.48259
record_format eprints
spelling my.utm.482592017-09-21T04:00:59Z http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/ Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah Hamdan, Hamidah LB Theory and practice of education Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini 2013 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf Hamdan, Hamidah (2013) Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hamdan, Hamidah
Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
description Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini
format Thesis
author Hamdan, Hamidah
author_facet Hamdan, Hamidah
author_sort Hamdan, Hamidah
title Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_short Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_fullStr Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full_unstemmed Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_sort pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/
http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401
_version_ 1643652507598061568
score 13.252575