Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif

Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Abdul Halim, Mohamed, Mohini
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/1/139-Abdulhalim.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.6007
record_format eprints
spelling my.utm.60072011-08-22T02:17:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/ Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif Abdullah, Abdul Halim Mohamed, Mohini L Education (General) Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan lebih berpusatkan kepada guru. Mereka kurang berminat untuk menggunakan teknologi yang telah disediakan. Pendekatan sebegini kurang menggalakkan penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) mencadangkan bahawa perisian geometri dinamik boleh digunakan untuk memperkukuhkan pembelajaran geometri pelajar. Jadi kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis-jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang digunakan oleh pelajar sewaktu mereka mengalami pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua dengan menggunakan perisian KDE Interaktive Geometry (KIG). Tiga orang pelajar tingkatan dua dipilih untuk dijadikan sampel dalam kajian kes ini. Instrumen yang digunakan termasuklah modul pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua yang dibangunkan oleh pengkaji berdasarkan model Van Hiele, perisian KIG dan video recorder. Petunjuk Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK) yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) dijadikan rujukan. Hasil kajian menunjukkan pelbagai jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang telah digunakan sepanjang mengalami pembelajaran geometri menggunakan perisian KIG ini. Peranan pengkaji sebagai fasilitator juga mampu menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir. Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007-11-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/1/139-Abdulhalim.pdf Abdullah, Abdul Halim and Mohamed, Mohini (2007) Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology, 2 . ISSN 983-42733-2-3
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Abdul Halim
Mohamed, Mohini
Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
description Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan lebih berpusatkan kepada guru. Mereka kurang berminat untuk menggunakan teknologi yang telah disediakan. Pendekatan sebegini kurang menggalakkan penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) mencadangkan bahawa perisian geometri dinamik boleh digunakan untuk memperkukuhkan pembelajaran geometri pelajar. Jadi kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis-jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang digunakan oleh pelajar sewaktu mereka mengalami pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua dengan menggunakan perisian KDE Interaktive Geometry (KIG). Tiga orang pelajar tingkatan dua dipilih untuk dijadikan sampel dalam kajian kes ini. Instrumen yang digunakan termasuklah modul pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua yang dibangunkan oleh pengkaji berdasarkan model Van Hiele, perisian KIG dan video recorder. Petunjuk Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK) yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) dijadikan rujukan. Hasil kajian menunjukkan pelbagai jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang telah digunakan sepanjang mengalami pembelajaran geometri menggunakan perisian KIG ini. Peranan pengkaji sebagai fasilitator juga mampu menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir.
format Article
author Abdullah, Abdul Halim
Mohamed, Mohini
author_facet Abdullah, Abdul Halim
Mohamed, Mohini
author_sort Abdullah, Abdul Halim
title Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
title_short Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
title_full Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
title_fullStr Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
title_full_unstemmed Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
title_sort penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
publisher Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/1/139-Abdulhalim.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6007/
_version_ 1643644456275017728
score 13.252575