Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelaja...
保存先:
主要な著者: | , , |
---|---|
フォーマット: | Conference or Workshop Item |
出版事項: |
2015
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/ https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
my.utm.63524 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.635242017-05-30T05:13:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/ Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah Mohamad Ashari, Zakiah Mohd. Kosnin, Azlina Yeo, Kee Jiar LB1501 Primary Education Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelajaran awal matematik. Dalam kajian ini, satu modul belajar melalui bermain telah dibina mengikut langkah-langkah pembinaan modul oleh Mayer (1988) untuk membantu meningkatkan kefahaman awal matematik. Teori perkembangan kognitif Piaget dan Vygotsky telah dijadikan asas kepada pembentukan modul dengan menggabungkan aktiviti main koperatif dalam aktiviti main kognitif. Kesan aplikasi modul belajar melalui bermain difokuskan kepada pencapaian kefahaman kanak-kanak terhadap pembelajaran awal matematik. Kajian berbentuk kuasi eksperimen telah melibatkan empat buah kelas prasekolah Kementerian Pelajaran Malaysia di Negeri Johor (2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan eksperimen dan 2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan kawalan). Ujian pra dan pasca telah dilaksanakan terhadap 96 orang kanak-kanak ini. Keputusan kajian menunjukkan bahawa proses pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan modul belajar melalui bermain di dua buah prasekolah berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang terancang dan sistematik seterusnya berupaya meningkatkan kefahaman kanak-kanak dalam mata pelajaran awal matematik berbanding kanak-kanak yang menerima pengajaran secara konvensional. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed Mohamad Ashari, Zakiah and Mohd. Kosnin, Azlina and Yeo, Kee Jiar (2015) Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan kali ke 2 (INSAN 2015), 19-20 Okt, 2015, Negeri Sembilan, Malaysia. https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
LB1501 Primary Education Mohamad Ashari, Zakiah Mohd. Kosnin, Azlina Yeo, Kee Jiar Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
description |
Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelajaran awal matematik. Dalam kajian ini, satu modul belajar melalui bermain telah dibina mengikut langkah-langkah pembinaan modul oleh Mayer (1988) untuk membantu meningkatkan kefahaman awal matematik. Teori perkembangan kognitif Piaget dan Vygotsky telah dijadikan asas kepada pembentukan modul dengan menggabungkan aktiviti main koperatif dalam aktiviti main kognitif. Kesan aplikasi modul belajar melalui bermain difokuskan kepada pencapaian kefahaman kanak-kanak terhadap pembelajaran awal matematik. Kajian berbentuk kuasi eksperimen telah melibatkan empat buah kelas prasekolah Kementerian Pelajaran Malaysia di Negeri Johor (2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan eksperimen dan 2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan kawalan). Ujian pra dan pasca telah dilaksanakan terhadap 96 orang kanak-kanak ini. Keputusan kajian menunjukkan bahawa proses pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan modul belajar melalui bermain di dua buah prasekolah berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang terancang dan sistematik seterusnya berupaya meningkatkan kefahaman kanak-kanak dalam mata pelajaran awal matematik berbanding kanak-kanak yang menerima pengajaran secara konvensional. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohamad Ashari, Zakiah Mohd. Kosnin, Azlina Yeo, Kee Jiar |
author_facet |
Mohamad Ashari, Zakiah Mohd. Kosnin, Azlina Yeo, Kee Jiar |
author_sort |
Mohamad Ashari, Zakiah |
title |
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
title_short |
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
title_full |
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
title_fullStr |
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
title_full_unstemmed |
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
title_sort |
pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah |
publishDate |
2015 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/ https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf |
_version_ |
1643655738900348928 |
score |
13.252575 |