Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah

Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelaja...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: Mohamad Ashari, Zakiah, Mohd. Kosnin, Azlina, Yeo, Kee Jiar
フォーマット: Conference or Workshop Item
出版事項: 2015
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/
https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.utm.63524
record_format eprints
spelling my.utm.635242017-05-30T05:13:22Z http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/ Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah Mohamad Ashari, Zakiah Mohd. Kosnin, Azlina Yeo, Kee Jiar LB1501 Primary Education Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelajaran awal matematik. Dalam kajian ini, satu modul belajar melalui bermain telah dibina mengikut langkah-langkah pembinaan modul oleh Mayer (1988) untuk membantu meningkatkan kefahaman awal matematik. Teori perkembangan kognitif Piaget dan Vygotsky telah dijadikan asas kepada pembentukan modul dengan menggabungkan aktiviti main koperatif dalam aktiviti main kognitif. Kesan aplikasi modul belajar melalui bermain difokuskan kepada pencapaian kefahaman kanak-kanak terhadap pembelajaran awal matematik. Kajian berbentuk kuasi eksperimen telah melibatkan empat buah kelas prasekolah Kementerian Pelajaran Malaysia di Negeri Johor (2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan eksperimen dan 2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan kawalan). Ujian pra dan pasca telah dilaksanakan terhadap 96 orang kanak-kanak ini. Keputusan kajian menunjukkan bahawa proses pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan modul belajar melalui bermain di dua buah prasekolah berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang terancang dan sistematik seterusnya berupaya meningkatkan kefahaman kanak-kanak dalam mata pelajaran awal matematik berbanding kanak-kanak yang menerima pengajaran secara konvensional. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed Mohamad Ashari, Zakiah and Mohd. Kosnin, Azlina and Yeo, Kee Jiar (2015) Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan kali ke 2 (INSAN 2015), 19-20 Okt, 2015, Negeri Sembilan, Malaysia. https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Mohamad Ashari, Zakiah
Mohd. Kosnin, Azlina
Yeo, Kee Jiar
Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
description Kajian literatur menunjukkan bahawa belajar melalui bermain penting untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di peringkat prasekolah. Aktiviti bermain yang terancang dan sistematik merupakan medium yang membantu kanak-kanak melahirkan idea secara bebas terutamanya dalam pembelajaran awal matematik. Dalam kajian ini, satu modul belajar melalui bermain telah dibina mengikut langkah-langkah pembinaan modul oleh Mayer (1988) untuk membantu meningkatkan kefahaman awal matematik. Teori perkembangan kognitif Piaget dan Vygotsky telah dijadikan asas kepada pembentukan modul dengan menggabungkan aktiviti main koperatif dalam aktiviti main kognitif. Kesan aplikasi modul belajar melalui bermain difokuskan kepada pencapaian kefahaman kanak-kanak terhadap pembelajaran awal matematik. Kajian berbentuk kuasi eksperimen telah melibatkan empat buah kelas prasekolah Kementerian Pelajaran Malaysia di Negeri Johor (2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan eksperimen dan 2 buah prasekolah terlibat dalam kumpulan kawalan). Ujian pra dan pasca telah dilaksanakan terhadap 96 orang kanak-kanak ini. Keputusan kajian menunjukkan bahawa proses pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan modul belajar melalui bermain di dua buah prasekolah berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang terancang dan sistematik seterusnya berupaya meningkatkan kefahaman kanak-kanak dalam mata pelajaran awal matematik berbanding kanak-kanak yang menerima pengajaran secara konvensional.
format Conference or Workshop Item
author Mohamad Ashari, Zakiah
Mohd. Kosnin, Azlina
Yeo, Kee Jiar
author_facet Mohamad Ashari, Zakiah
Mohd. Kosnin, Azlina
Yeo, Kee Jiar
author_sort Mohamad Ashari, Zakiah
title Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
title_short Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
title_full Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
title_fullStr Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
title_full_unstemmed Pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
title_sort pembinaan modul belajar melalui bermain dalam pembelajaran awal matematik kanak-kanak prasekolah
publishDate 2015
url http://eprints.utm.my/id/eprint/63524/
https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00003893_132734.pdf
_version_ 1643655738900348928
score 13.252575