Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyeli...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
格式: | Monograph |
語言: | English |
出版: |
Universiti Utara Malaysia
1995
|
主題: | |
在線閱讀: | http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf http://repo.uum.edu.my/3692/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534 |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my.uum.repo.3692 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.36922014-02-09T06:16:33Z http://repo.uum.edu.my/3692/ Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi Saleh, Abdul Razak Mat Tahar, Razman Ahmad, Sabri Mamat, Elias HE Transportation and Communications Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyelidikan ini, didapati kedatangan kapal besar (keupayaan membawa lebih dari 507 buah kontena)adalah mengikut taburan Weibull (14.3, 1.13) manakala kedatangan kapal kecil pula mengikut taburan log normal (18.7,19.56). Kesan ke atas kecekapan apabila peralatan dikurangkan atau rosak juga dikaji. Didapati apabila salah satu "port crane" dari tiga "port crane" yang ada rosak, pengurangan jumlah kontena yang dikendalikan untuk dieksport ialah 14.17% dan 11.54% bagi kontena yang diimport. Sekiranya perkhidmatan ditingkatkan sebanyak 25%, min masa bagi pemunggahan kontena eksport boleh dipendekkan sebanyak 27% dan min masa bagi pemunggahan kontena import pula boleh dipendekkan sebanyak 8%. Apabila pergerakan "prime mover" diintegrasikan, pengendalian kontena eksport boleh ditingkatkan sehingga 8.0% manakala pengendalian kontena import pula boleh ditingkatkan sehingga 4.3%. Universiti Utara Malaysia 1995 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf Saleh, Abdul Razak and Mat Tahar, Razman and Ahmad, Sabri and Mamat, Elias (1995) Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi. Project Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HE Transportation and Communications |
spellingShingle |
HE Transportation and Communications Saleh, Abdul Razak Mat Tahar, Razman Ahmad, Sabri Mamat, Elias Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyelidikan ini, didapati kedatangan kapal besar (keupayaan membawa lebih dari 507 buah kontena)adalah mengikut taburan Weibull (14.3, 1.13) manakala kedatangan kapal kecil pula mengikut taburan log normal (18.7,19.56). Kesan ke atas kecekapan apabila peralatan dikurangkan atau rosak juga dikaji. Didapati apabila salah satu "port crane" dari tiga "port crane" yang ada rosak, pengurangan jumlah kontena yang dikendalikan untuk dieksport ialah 14.17% dan 11.54% bagi kontena yang diimport. Sekiranya perkhidmatan ditingkatkan sebanyak 25%, min masa bagi pemunggahan kontena eksport boleh dipendekkan sebanyak 27% dan min masa bagi pemunggahan kontena import pula boleh dipendekkan sebanyak 8%. Apabila pergerakan "prime mover" diintegrasikan, pengendalian kontena eksport boleh ditingkatkan sehingga 8.0% manakala pengendalian kontena import pula boleh ditingkatkan sehingga 4.3%. |
format |
Monograph |
author |
Saleh, Abdul Razak Mat Tahar, Razman Ahmad, Sabri Mamat, Elias |
author_facet |
Saleh, Abdul Razak Mat Tahar, Razman Ahmad, Sabri Mamat, Elias |
author_sort |
Saleh, Abdul Razak |
title |
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
title_short |
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
title_full |
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
title_fullStr |
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
title_full_unstemmed |
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi |
title_sort |
kecekapan pengendalian trafik pelabuhan pulau pinang di butterworth dengan menggunakan model simulasi |
publisher |
Universiti Utara Malaysia |
publishDate |
1995 |
url |
http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf http://repo.uum.edu.my/3692/ http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534 |
_version_ |
1644278571624038400 |
score |
13.252575 |