Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi

Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyeli...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Saleh, Abdul Razak, Mat Tahar, Razman, Ahmad, Sabri, Mamat, Elias
格式: Monograph
語言:English
出版: Universiti Utara Malaysia 1995
主題:
在線閱讀:http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf
http://repo.uum.edu.my/3692/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.uum.repo.3692
record_format eprints
spelling my.uum.repo.36922014-02-09T06:16:33Z http://repo.uum.edu.my/3692/ Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi Saleh, Abdul Razak Mat Tahar, Razman Ahmad, Sabri Mamat, Elias HE Transportation and Communications Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyelidikan ini, didapati kedatangan kapal besar (keupayaan membawa lebih dari 507 buah kontena)adalah mengikut taburan Weibull (14.3, 1.13) manakala kedatangan kapal kecil pula mengikut taburan log normal (18.7,19.56). Kesan ke atas kecekapan apabila peralatan dikurangkan atau rosak juga dikaji. Didapati apabila salah satu "port crane" dari tiga "port crane" yang ada rosak, pengurangan jumlah kontena yang dikendalikan untuk dieksport ialah 14.17% dan 11.54% bagi kontena yang diimport. Sekiranya perkhidmatan ditingkatkan sebanyak 25%, min masa bagi pemunggahan kontena eksport boleh dipendekkan sebanyak 27% dan min masa bagi pemunggahan kontena import pula boleh dipendekkan sebanyak 8%. Apabila pergerakan "prime mover" diintegrasikan, pengendalian kontena eksport boleh ditingkatkan sehingga 8.0% manakala pengendalian kontena import pula boleh ditingkatkan sehingga 4.3%. Universiti Utara Malaysia 1995 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf Saleh, Abdul Razak and Mat Tahar, Razman and Ahmad, Sabri and Mamat, Elias (1995) Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi. Project Report. Universiti Utara Malaysia, Sintok. (Unpublished) http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HE Transportation and Communications
spellingShingle HE Transportation and Communications
Saleh, Abdul Razak
Mat Tahar, Razman
Ahmad, Sabri
Mamat, Elias
Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
description Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji kecekapan pengendalian trafik kontena Pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth. Data yang telah dikumpulkan selama 6 bulan telah digunakan bagi menguji data-data yang telah dihasilkan melalui proses simulasi dengan menggunakan perisian SIMAN. Hasil dari penyelidikan ini, didapati kedatangan kapal besar (keupayaan membawa lebih dari 507 buah kontena)adalah mengikut taburan Weibull (14.3, 1.13) manakala kedatangan kapal kecil pula mengikut taburan log normal (18.7,19.56). Kesan ke atas kecekapan apabila peralatan dikurangkan atau rosak juga dikaji. Didapati apabila salah satu "port crane" dari tiga "port crane" yang ada rosak, pengurangan jumlah kontena yang dikendalikan untuk dieksport ialah 14.17% dan 11.54% bagi kontena yang diimport. Sekiranya perkhidmatan ditingkatkan sebanyak 25%, min masa bagi pemunggahan kontena eksport boleh dipendekkan sebanyak 27% dan min masa bagi pemunggahan kontena import pula boleh dipendekkan sebanyak 8%. Apabila pergerakan "prime mover" diintegrasikan, pengendalian kontena eksport boleh ditingkatkan sehingga 8.0% manakala pengendalian kontena import pula boleh ditingkatkan sehingga 4.3%.
format Monograph
author Saleh, Abdul Razak
Mat Tahar, Razman
Ahmad, Sabri
Mamat, Elias
author_facet Saleh, Abdul Razak
Mat Tahar, Razman
Ahmad, Sabri
Mamat, Elias
author_sort Saleh, Abdul Razak
title Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
title_short Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
title_full Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
title_fullStr Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
title_full_unstemmed Kecekapan pengendalian trafik pelabuhan Pulau Pinang di Butterworth dengan menggunakan model simulasi
title_sort kecekapan pengendalian trafik pelabuhan pulau pinang di butterworth dengan menggunakan model simulasi
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 1995
url http://repo.uum.edu.my/3692/1/ABDUL_RAZAK_SALEH_-_Kecekapan_Pengendalian_Trafik_Pelabuhan...%281995%29.pdf
http://repo.uum.edu.my/3692/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000156534
_version_ 1644278571624038400
score 13.252575