Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak

Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini....

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلفون الرئيسيون: Kamarul Shukri, Mat Teh, Zanariah, Mat Isa
التنسيق: Conference or Workshop Item
اللغة:English
منشور في: 2017
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/862/
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-unisza-ir.862
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.8622020-10-28T04:21:10Z http://eprints.unisza.edu.my/862/ Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini. Masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif ini akan memberi kesan negatif kepada kanak-kanak dari sudut tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan kehadiran ke tadika. Kajian ini beftujuan mengukur tahap masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYTI dan menganalisis hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT. Data kuantitatif dikumpul daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (Tfff )yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang sederhana, Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaKif kanak-kanak TYIT. Ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanakkanak. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah demi masa depan generasi muda dan negara. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Zanariah, Mat Isa (2017) Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak. In: ICLGSS 2017, 26 October 2017, UNISZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic HQ The family. Marriage. Woman
L Education (General)
spellingShingle HQ The family. Marriage. Woman
L Education (General)
Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
description Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini. Masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif ini akan memberi kesan negatif kepada kanak-kanak dari sudut tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan kehadiran ke tadika. Kajian ini beftujuan mengukur tahap masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYTI dan menganalisis hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT. Data kuantitatif dikumpul daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (Tfff )yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang sederhana, Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaKif kanak-kanak TYIT. Ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanakkanak. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah demi masa depan generasi muda dan negara.
format Conference or Workshop Item
author Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_facet Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_sort Kamarul Shukri, Mat Teh
title Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
title_short Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
title_full Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
title_fullStr Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
title_full_unstemmed Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
title_sort hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
publishDate 2017
url http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/862/
_version_ 1683234940253110272
score 13.252575