Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak
Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini....
محفوظ في:
المؤلفون الرئيسيون: | , |
---|---|
التنسيق: | Conference or Workshop Item |
اللغة: | English |
منشور في: |
2017
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf http://eprints.unisza.edu.my/862/ |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-unisza-ir.862 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.8622020-10-28T04:21:10Z http://eprints.unisza.edu.my/862/ Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini. Masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif ini akan memberi kesan negatif kepada kanak-kanak dari sudut tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan kehadiran ke tadika. Kajian ini beftujuan mengukur tahap masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYTI dan menganalisis hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT. Data kuantitatif dikumpul daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (Tfff )yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang sederhana, Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaKif kanak-kanak TYIT. Ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanakkanak. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah demi masa depan generasi muda dan negara. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Zanariah, Mat Isa (2017) Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak. In: ICLGSS 2017, 26 October 2017, UNISZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) |
spellingShingle |
HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
description |
Hiperaktif merupakan antara bentuk masalah penyesuaian tingkah laku yang sinonim dengan
kanak-kanak. Gejala ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak
kajian telah dilakukan secara praKikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang
menyumbang kepada permasalahan ini. Masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif ini akan
memberi kesan negatif kepada kanak-kanak dari sudut tindak balas individu, hubungan sosial,
perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi
dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan kehadiran ke tadika. Kajian ini
beftujuan mengukur tahap masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYTI dan
menganalisis hubungan antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah
penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT. Data kuantitatif dikumpul daripada 380
ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (Tfff )yang
dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian
menunjukkan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak TYIT berada pada
tahap yang sederhana, Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat hubungan
antara tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah
laku hiperaKif kanak-kanak TYIT. Ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanakkanak. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program
penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan
menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah
demi masa depan generasi muda dan negara. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa |
author_facet |
Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa |
author_sort |
Kamarul Shukri, Mat Teh |
title |
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
title_short |
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
title_full |
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
title_fullStr |
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
title_full_unstemmed |
Hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
title_sort |
hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku hiperaktif kanak-kanak |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/862/1/FH03-FKI-18-13318.pdf http://eprints.unisza.edu.my/862/ |
_version_ |
1683234940253110272 |
score |
13.252575 |