Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat

Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang dijalankan selama tiga minggu dan melibat...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Kamil, Ruzita
格式: Thesis
語言:English
Malay
出版: 2013
主題:
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/1/FPP%202013%2060RR_removed.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my.upm.eprints.51633
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.516332024-09-03T06:27:43Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/ Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat Kamil, Ruzita Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang dijalankan selama tiga minggu dan melibatkan 132 orang murid. Dalarn kajian ini kumpulan rawatan menjalani proses pembelajaran menggunakan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero manakala kumpulan kawalan menjalani proses pembelajaran menggunakan pendekatan tradisional. Data dikumpul menggunakan soal selidik pra dan pasca, ujian pencapaian pra dan pasca serta latihan harian murid sepanjang tiga minggu. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science (SPSS). Hipotesis kajian diuji menggunakan analisis covarian (ANCOVA) untuk menentukan kesan signifikan ujian pos. ANCOVA diaplikasikan dengan menjadikan soal selidik sikap pra dan ujian pencapaian pra sebagai kovariat bagi melihat perbezaan kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat antara kumpulan kawalan dan rawatan. Dalam kajian ini skor min kurnpulan eksperimen lebih tinggi daripada skor min kumpulan kawalan. Dapatan kajian daripada ANCOVA menunjukkan terdapat kesan pemboleh ubah bebas ke atas pemboleh ubah bersandar iaitu soal selidik pasca sikap [F (1,132) = 1635.61,P < .05) dan ujian pasca pencapaian [F (1,132) = 1078.36, P < .05). Dapatan kajian daripada ANCOVA juga menunjukkan terdapat kesan pemboleh ubah bebas ke atas pemboleh ubah bersandar iaitu soal selidik pasca sikap afektif [F (1,132) = 1516.82, P < .05), soal selidik pasca sikap kognitif [F (1,132) = 34.93, P < .05) dan soal selidik pasca sikap konatif [F (1,132) = 1078.36, P < .05). Data daripada latihan harian murid sepanjang tiga minggu dianalisis menggunakan ujian-t. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa selepas intervensipendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat antara kumpulan kawalan (min = 22.34, sisihan piawai = 11.03, n = 66) dan kumpulan rawatan (min = 51.75, sisihan piawai = 10.80, n = 66)· dengan nilai t ialah -15.48 dan nilai p < .05. Dapatan ini menunjukkan bahawa pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero mempunyai kesan yang signifikan ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tanpa memanipulasi aktiviti pengajaran guru, sikap positif dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat dapat ditingkatkan dengan hanya memanipulasi aktiviti pembelajaran murid semasa murid membuat latihan algebra tingkatan empat. Dapatan ini memberi implikasi bermakna kepada sesiapa sahaja yang terlibat secara langsung atau secara tidak langsung dengan penyelidikan dan pembangunan pendidikan Matematik. 2013-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/1/FPP%202013%2060RR_removed.pdf Kamil, Ruzita (2013) Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Group work in education Achievement tests Algebraic number theory Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
topic Group work in education
Achievement tests
Algebraic number theory
spellingShingle Group work in education
Achievement tests
Algebraic number theory
Kamil, Ruzita
Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang dijalankan selama tiga minggu dan melibatkan 132 orang murid. Dalarn kajian ini kumpulan rawatan menjalani proses pembelajaran menggunakan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero manakala kumpulan kawalan menjalani proses pembelajaran menggunakan pendekatan tradisional. Data dikumpul menggunakan soal selidik pra dan pasca, ujian pencapaian pra dan pasca serta latihan harian murid sepanjang tiga minggu. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science (SPSS). Hipotesis kajian diuji menggunakan analisis covarian (ANCOVA) untuk menentukan kesan signifikan ujian pos. ANCOVA diaplikasikan dengan menjadikan soal selidik sikap pra dan ujian pencapaian pra sebagai kovariat bagi melihat perbezaan kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat antara kumpulan kawalan dan rawatan. Dalam kajian ini skor min kurnpulan eksperimen lebih tinggi daripada skor min kumpulan kawalan. Dapatan kajian daripada ANCOVA menunjukkan terdapat kesan pemboleh ubah bebas ke atas pemboleh ubah bersandar iaitu soal selidik pasca sikap [F (1,132) = 1635.61,P < .05) dan ujian pasca pencapaian [F (1,132) = 1078.36, P < .05). Dapatan kajian daripada ANCOVA juga menunjukkan terdapat kesan pemboleh ubah bebas ke atas pemboleh ubah bersandar iaitu soal selidik pasca sikap afektif [F (1,132) = 1516.82, P < .05), soal selidik pasca sikap kognitif [F (1,132) = 34.93, P < .05) dan soal selidik pasca sikap konatif [F (1,132) = 1078.36, P < .05). Data daripada latihan harian murid sepanjang tiga minggu dianalisis menggunakan ujian-t. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa selepas intervensipendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat antara kumpulan kawalan (min = 22.34, sisihan piawai = 11.03, n = 66) dan kumpulan rawatan (min = 51.75, sisihan piawai = 10.80, n = 66)· dengan nilai t ialah -15.48 dan nilai p < .05. Dapatan ini menunjukkan bahawa pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero mempunyai kesan yang signifikan ke atas sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa tanpa memanipulasi aktiviti pengajaran guru, sikap positif dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat dapat ditingkatkan dengan hanya memanipulasi aktiviti pembelajaran murid semasa murid membuat latihan algebra tingkatan empat. Dapatan ini memberi implikasi bermakna kepada sesiapa sahaja yang terlibat secara langsung atau secara tidak langsung dengan penyelidikan dan pembangunan pendidikan Matematik.
format Thesis
author Kamil, Ruzita
author_facet Kamil, Ruzita
author_sort Kamil, Ruzita
title Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
title_short Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
title_full Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
title_fullStr Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
title_full_unstemmed Kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan Math Superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra Tingkatan empat
title_sort kesan pendekatan pembelajaran koperatif menggunakan permainan math superhero terhadap sikap dan pencapaian murid dalam algebra tingkatan empat
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/1/FPP%202013%2060RR_removed.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51633/
_version_ 1811685925243060224
score 13.252575