Kefahaman dan tahap amalan pembelajaran secara kontekstual di kalangan Guru Sains luar bandar

Pendekatan kontekstual telah digariskan sebagai salah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran sains dalam Huraian Sukatan Pelajaran KBSM Sains. Penekanannya kepada pembelajaran bermakna iaitu isi pelajaran dikaitkan dengan kehidupan seharian secara eksplisit telah menarik minat penyelidik untuk...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Ibrahim, Nor Hasniza, Surif, Johari, Mustapa, Mohd. Sharir
格式: Conference or Workshop Item
語言:English
出版: 2006
主題:
在線閱讀:http://eprints.utm.my/id/eprint/2230/1/4_5.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/2230/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Pendekatan kontekstual telah digariskan sebagai salah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran sains dalam Huraian Sukatan Pelajaran KBSM Sains. Penekanannya kepada pembelajaran bermakna iaitu isi pelajaran dikaitkan dengan kehidupan seharian secara eksplisit telah menarik minat penyelidik untuk meninjau kefahaman dan tahap amalan pendekatan kontekstual dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru Sains di sekolah menengah luar bandar. Responden kajian merangkumi 10 orang guru Sains dan 300 orang pelajar yang mengambil subjek Sains iaitu melibatkan 10 buah sekolah di dalam daerah Pasir Mas. Data mentah yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) 13.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan tahap kefahaman dan pelaksanaan guru terhadap pendekatan kontekstual adalah tinggi menurut persepsi guru manakala dari persepsi pelajar, tahap pelaksanaan pendekatan kontekstual di kalangan guru adalah sederhana.