Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen...
محفوظ في:
المؤلفون الرئيسيون: | , , , |
---|---|
التنسيق: | Conference or Workshop Item |
اللغة: | English |
منشور في: |
2001
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/ https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my.utm.6236 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.62362017-08-29T01:37:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/ Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Ma'alip, Halimah Abd. Ghaffar, Mohd. Najib L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah “Tennesse Self-Concept Scale” (TSCS) dan “Interpersonal Communication Skills Inventory” (ICSV) dalam versi bahasa Melayu. Instrumen ini mempunyai tingkat kebolehpercayaan pada 0.7498 (TSCS) dan 0.7587 (TCV) hasil daripada kajian rintis yang dijalankan kepada dua puluh orang responden. Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisis data. Konsep kendiri pelajar yang dikenal pasti dalam kajian ini ialah sama ada positif, sederhana atau negatif. Tahap kemahiran komunikasi interpersonal pelajar yang dilihat dalam kajian ini ialah sama ada tahap tinggi, sederhana atau rendah. Indikator bagi pencapaian akademik pelajar ialah keputusan peperiksaan PMR. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar mempunyai konsep kendiri dan kemahiraan komunikasi interpersonal sederhana.. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal tetapi tidak menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik. Sebaliknya, pencapaian akademik. mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran komunikasi interpersonal. Beberapa saranan dikemukakan bagi mempertingkatkan konsep kendiri dan kemahiran komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya ialah memperkenalkan mata pelajaran kemahiran berkomunikasi di sekolah bermula dari sekolah rendah bagi memupuk keyakinan diri pelajar yang secara tidak langsung akan berpengaruh terhadap konsep kendiri pelajar. 2001 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin and Ma'alip, Halimah and Abd. Ghaffar, Mohd. Najib (2001) Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru. In: International Seminar Learning and Motivation: Insights From Multiple Perpectives (ISLM) by School of Cognitive, UUM, 8-10 Oct 2001, Copthorne Orchid Hotel, Penang. https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Ma'alip, Halimah Abd. Ghaffar, Mohd. Najib Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah “Tennesse Self-Concept Scale” (TSCS) dan “Interpersonal Communication Skills Inventory” (ICSV) dalam versi bahasa Melayu. Instrumen ini mempunyai tingkat kebolehpercayaan pada 0.7498 (TSCS) dan 0.7587 (TCV) hasil daripada kajian rintis yang dijalankan kepada dua puluh orang responden. Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisis data. Konsep kendiri pelajar yang dikenal pasti dalam kajian ini ialah sama ada positif, sederhana atau negatif. Tahap kemahiran komunikasi interpersonal pelajar yang dilihat dalam kajian ini ialah sama ada tahap tinggi, sederhana atau rendah. Indikator bagi pencapaian akademik pelajar ialah keputusan peperiksaan PMR. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar mempunyai konsep kendiri dan kemahiraan komunikasi interpersonal sederhana.. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal tetapi tidak menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik. Sebaliknya, pencapaian akademik. mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran komunikasi interpersonal. Beberapa saranan dikemukakan bagi mempertingkatkan konsep kendiri dan kemahiran komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya ialah memperkenalkan mata pelajaran kemahiran berkomunikasi di sekolah bermula dari sekolah rendah bagi memupuk keyakinan diri pelajar yang secara tidak langsung akan berpengaruh terhadap konsep kendiri pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Ma'alip, Halimah Abd. Ghaffar, Mohd. Najib |
author_facet |
Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Ma'alip, Halimah Abd. Ghaffar, Mohd. Najib |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
title_short |
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
title_full |
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
title_fullStr |
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru |
title_sort |
hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi
terhadap pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah johor bahru |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/ https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru |
_version_ |
1643644509993566208 |
score |
13.252575 |