Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلفون الرئيسيون: Yahaya, Azizi, Ramli, Jamaluddin, Ma'alip, Halimah, Abd. Ghaffar, Mohd. Najib
التنسيق: Conference or Workshop Item
اللغة:English
منشور في: 2001
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/
https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my.utm.6236
record_format eprints
spelling my.utm.62362017-08-29T01:37:32Z http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/ Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Ma'alip, Halimah Abd. Ghaffar, Mohd. Najib L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah “Tennesse Self-Concept Scale” (TSCS) dan “Interpersonal Communication Skills Inventory” (ICSV) dalam versi bahasa Melayu. Instrumen ini mempunyai tingkat kebolehpercayaan pada 0.7498 (TSCS) dan 0.7587 (TCV) hasil daripada kajian rintis yang dijalankan kepada dua puluh orang responden. Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisis data. Konsep kendiri pelajar yang dikenal pasti dalam kajian ini ialah sama ada positif, sederhana atau negatif. Tahap kemahiran komunikasi interpersonal pelajar yang dilihat dalam kajian ini ialah sama ada tahap tinggi, sederhana atau rendah. Indikator bagi pencapaian akademik pelajar ialah keputusan peperiksaan PMR. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar mempunyai konsep kendiri dan kemahiraan komunikasi interpersonal sederhana.. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal tetapi tidak menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik. Sebaliknya, pencapaian akademik. mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran komunikasi interpersonal. Beberapa saranan dikemukakan bagi mempertingkatkan konsep kendiri dan kemahiran komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya ialah memperkenalkan mata pelajaran kemahiran berkomunikasi di sekolah bermula dari sekolah rendah bagi memupuk keyakinan diri pelajar yang secara tidak langsung akan berpengaruh terhadap konsep kendiri pelajar. 2001 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin and Ma'alip, Halimah and Abd. Ghaffar, Mohd. Najib (2001) Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru. In: International Seminar Learning and Motivation: Insights From Multiple Perpectives (ISLM) by School of Cognitive, UUM, 8-10 Oct 2001, Copthorne Orchid Hotel, Penang. https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
Ma'alip, Halimah
Abd. Ghaffar, Mohd. Najib
Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal terhadap pencapaian akademik pelajar. Seramai 320 orang pelajar daripada lapan buah sekolah di daerah Johor Bahru yang dipilih secara rawak mudah dijadikan sampel kajian. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah “Tennesse Self-Concept Scale” (TSCS) dan “Interpersonal Communication Skills Inventory” (ICSV) dalam versi bahasa Melayu. Instrumen ini mempunyai tingkat kebolehpercayaan pada 0.7498 (TSCS) dan 0.7587 (TCV) hasil daripada kajian rintis yang dijalankan kepada dua puluh orang responden. Statistik deskriptif dan korelasi Pearson digunakan dalam menganalisis data. Konsep kendiri pelajar yang dikenal pasti dalam kajian ini ialah sama ada positif, sederhana atau negatif. Tahap kemahiran komunikasi interpersonal pelajar yang dilihat dalam kajian ini ialah sama ada tahap tinggi, sederhana atau rendah. Indikator bagi pencapaian akademik pelajar ialah keputusan peperiksaan PMR. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar mempunyai konsep kendiri dan kemahiraan komunikasi interpersonal sederhana.. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi interpersonal tetapi tidak menunjukkan terdapatnya hubungan yang signifikan antara konsep kendiri dengan pencapaian akademik. Sebaliknya, pencapaian akademik. mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran komunikasi interpersonal. Beberapa saranan dikemukakan bagi mempertingkatkan konsep kendiri dan kemahiran komunikasi interpersonal pelajar. Antaranya ialah memperkenalkan mata pelajaran kemahiran berkomunikasi di sekolah bermula dari sekolah rendah bagi memupuk keyakinan diri pelajar yang secara tidak langsung akan berpengaruh terhadap konsep kendiri pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
Ma'alip, Halimah
Abd. Ghaffar, Mohd. Najib
author_facet Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
Ma'alip, Halimah
Abd. Ghaffar, Mohd. Najib
author_sort Yahaya, Azizi
title Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
title_short Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
title_full Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
title_fullStr Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
title_full_unstemmed Hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Johor Bahru
title_sort hubungan antara konsep kendiri dengan kemahiran komunikasi terhadap pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah johor bahru
publishDate 2001
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/1/Kendiri.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/6236/
https://www.researchgate.net/publication/277997418_Hubungan_Di_Antara_Konsep_Kendiri_Dengan_Kemahiran_Komunikasi_Terhadap_Pencapaian_Akademik_Pelajar_Di_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru
_version_ 1643644509993566208
score 13.252575