Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia

Proses penyiasatan merupakan salah satu elemen utama dalam pemikiran saintifik yang menjadi matlamat utama proses pengajaran dan pembelajaran sains. Artikel ini bertujuan melaporkan dapatan kajian perbandingan proses penyiasatan antara pelajar Malaysia dan United Kingdom di peringkat sekolah menenga...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
Main Authors: Surif, Johari, Arshad, Mohammad Yusof, Ibrahim, Nor Hasniza
格式: Conference or Workshop Item
语言:English
出版: 2008
主题:
在线阅读:http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/1/EDUPRES_%28F2%29_5.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/
https://www.researchgate.net/publication/51001422_Perbandingan_proses_penyiasatan_pelajar_Malaysia_dan_United_Kingdom_kajian_merentas_usia
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my.utm.7901
record_format eprints
spelling my.utm.79012017-09-30T04:15:34Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/ Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia Surif, Johari Arshad, Mohammad Yusof Ibrahim, Nor Hasniza L Education (General) Proses penyiasatan merupakan salah satu elemen utama dalam pemikiran saintifik yang menjadi matlamat utama proses pengajaran dan pembelajaran sains. Artikel ini bertujuan melaporkan dapatan kajian perbandingan proses penyiasatan antara pelajar Malaysia dan United Kingdom di peringkat sekolah menengah rendah. Kajian dilaksanakan secara kualitatif dengan menggunakan rekabentuk deskriptif dan menggunakan pendekatan kajian rentas. Persampelan dipilih secara rawak kelompok berdasarkan tahap perkembangan kognitif melibatkan seramai 1 289 orang pelajar di peringkat sekolah rendah (usia 9 hingga 12 tahun) dan peringkat menengah rendah (usia 11 hingga 15 tahun). Set Ujian Sains yang terdiri daripada soalan subjektif telah digunakan sebagai instrumen dalam kajian ini. Jawapan pelajar dianalisis dengan menggunakan teknik analisis kandungan. Dapatan kajian menunjukkan pelajar Malaysia dan United Kingdom menunjukkan pola peningkatan mengikut tahap perkembangan kognitif. Walau bagaimanapun, pelajar United Kingdom menunjukkan penguasaan yang lebih baik daripada pelajar Malaysia khususnya dalam merancang penyiasatan, mendapatkan bukti, menganalisis dan membuat kesimpulan serta menilai bukti. Kelemahan pelajar Malaysia didapati amat ketara dalam proses merancang penyiasatan jika dibandingkan dengan pelajar United Kingdom. Dapatan ini sekaligus mengungkap pelbagai usaha yang boleh dilaksanakan bagi mempertingkatkan penguasaan proses penyiasatan pelajar sekaligus mempertingkatkan kemajuan pendidikan sains di Malaysia. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/1/EDUPRES_%28F2%29_5.pdf Surif, Johari and Arshad, Mohammad Yusof and Ibrahim, Nor Hasniza (2008) Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. https://www.researchgate.net/publication/51001422_Perbandingan_proses_penyiasatan_pelajar_Malaysia_dan_United_Kingdom_kajian_merentas_usia
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ibrahim, Nor Hasniza
Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
description Proses penyiasatan merupakan salah satu elemen utama dalam pemikiran saintifik yang menjadi matlamat utama proses pengajaran dan pembelajaran sains. Artikel ini bertujuan melaporkan dapatan kajian perbandingan proses penyiasatan antara pelajar Malaysia dan United Kingdom di peringkat sekolah menengah rendah. Kajian dilaksanakan secara kualitatif dengan menggunakan rekabentuk deskriptif dan menggunakan pendekatan kajian rentas. Persampelan dipilih secara rawak kelompok berdasarkan tahap perkembangan kognitif melibatkan seramai 1 289 orang pelajar di peringkat sekolah rendah (usia 9 hingga 12 tahun) dan peringkat menengah rendah (usia 11 hingga 15 tahun). Set Ujian Sains yang terdiri daripada soalan subjektif telah digunakan sebagai instrumen dalam kajian ini. Jawapan pelajar dianalisis dengan menggunakan teknik analisis kandungan. Dapatan kajian menunjukkan pelajar Malaysia dan United Kingdom menunjukkan pola peningkatan mengikut tahap perkembangan kognitif. Walau bagaimanapun, pelajar United Kingdom menunjukkan penguasaan yang lebih baik daripada pelajar Malaysia khususnya dalam merancang penyiasatan, mendapatkan bukti, menganalisis dan membuat kesimpulan serta menilai bukti. Kelemahan pelajar Malaysia didapati amat ketara dalam proses merancang penyiasatan jika dibandingkan dengan pelajar United Kingdom. Dapatan ini sekaligus mengungkap pelbagai usaha yang boleh dilaksanakan bagi mempertingkatkan penguasaan proses penyiasatan pelajar sekaligus mempertingkatkan kemajuan pendidikan sains di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ibrahim, Nor Hasniza
author_facet Surif, Johari
Arshad, Mohammad Yusof
Ibrahim, Nor Hasniza
author_sort Surif, Johari
title Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
title_short Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
title_full Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
title_fullStr Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
title_full_unstemmed Perbandingan proses penyiasatan pelajar Malaysia dan United Kingdom : kajian merentas usia
title_sort perbandingan proses penyiasatan pelajar malaysia dan united kingdom : kajian merentas usia
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/1/EDUPRES_%28F2%29_5.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7901/
https://www.researchgate.net/publication/51001422_Perbandingan_proses_penyiasatan_pelajar_Malaysia_dan_United_Kingdom_kajian_merentas_usia
_version_ 1643644878548107264
score 13.252575