Kajian persepsi pelajar terhadap perkhidmatan yang ditawarkan di UUM

Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendek...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
Main Authors: Aziz, Nazrina, Yatim, Bidin, Ismail, Suzilah, Yusof, Norhafezah, Awang Hashim, Rosna, Khadri, Norhana Shaibatul
格式: Monograph
語言:English
出版: Universiti Utara Malaysia 2012
主題:
在線閱讀:http://repo.uum.edu.my/14395/1/Kaj.pdf
http://repo.uum.edu.my/14395/
http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000790710
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Adalah menjadi cabaran kepada pihak berkepentingan di Universiti untuk menawarkan servis yang terbaik kepada warganya, khususnya pelajar.Bagaimanapun, kajian komprehensif tentang kualiti perkhidmatan di Universiti di Malaysia masih belum memuaskan. Justeru, kajian ini dilaksanakan menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif.Pendekatan kualitatif diguna bagi mendapat maklum balas daripada pelajar dan pakar sebagai input pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan di UUM. Kaedah pensampelan rawak berstrata diguna bagi memilih seramai 1851 responden yang seterusnya dijadikan input pembinaan yang memberikan indeks kepuasan pelanggan (customer satisfaction index (CSI) ) terhadap servis yang ditawarkan oleh Universiti.Daripada 123 item yang dikaji, 17 perkhidmatan telah terbentuk menerusi analisis reliability dengan nilai Cronbach’s Alpha melebihi daripada 0.8.Tahap kualiti perkhidmatan di universiti secara amnya adalah memuaskan dengan keseluruhan index ialah CSI 4.94.Dapatan kajian juga telah mengenalpasti 4 isu utama yang yang perlu diberi penambahbaikan agar memenuhi keperluan pelajar.Isu tersebut ialah 1) perkhidmatan bas, 2) pelekat kenderaan pelajar, 3) kemudahan wireless dan internet, 4) sikap staf pentadbiran dan sokongan.Kepentingan dapatan ini termasuk: menyumbang kepada pembentukan instrumen kualiti perkhidmatan, pembentukan indeks perkhimatan universiti dan pengetahuan mengenai cara pengunaan indeks perkhidmatan secara teori dan praktikal.