Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English English |
منشور في: |
2009
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/ |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my.ums.eprints.43353 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.433532025-03-26T01:56:52Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/ Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat Ibrahim Mohammad LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan adalah secara tinjauan. Sampel terdiri daripada 100 orang pelajar Tingkatan 4 daripada lima buah sekolah menengah di Daerah Keningau Sabah. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Pembefajaran Di Sekolah oleh Sefmes (1987) yang mengemukakan lima gaya pembelajaran, iaitu gaya mendalam, gaya permukaan, gaya terancang dan gaya gigih usaha. Gaya kelima pembelajaran, gaya dorongan, telah diubah suai untuk mengukur dorongan motivasi dalaman dan luaran. Data yang dikumpul dianalisis sec.ara deskriptif dan inferens menggunakan pakej SPSS ( Version 15.0) . Hasil analisis deskriptif mendapati para pelajar mempunyai dorongan motivasi dalaman yang tinggi berbanding motivasi luaran serta mengamalkan gaya permukaan dan gaya mendalam berbanding gaya terancang dan gigih usaha. Hasil analisis inferens mendapati pencapaian Matematik Tambahan mempunyai hubungan dengan gaya pembelajaran permukaan. Terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran mendalam, terancang dan permukan dengan motivasi dalaman. Tidak terdapat perbezaan slgnifikan gaya pembelajaran mengikut jantina dan etnik. Implikasi kajian ini ialah faktor motivasi memainkan peranan penting dalam menentukan pemilihan gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar. 2009 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf Ibrahim Mohammad (2009) Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
LB1050.9-1091 Educational psychology Ibrahim Mohammad Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan adalah secara tinjauan. Sampel terdiri daripada 100 orang pelajar Tingkatan 4 daripada lima buah sekolah menengah di Daerah Keningau Sabah. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Pembefajaran Di Sekolah oleh Sefmes (1987) yang mengemukakan lima gaya pembelajaran, iaitu gaya mendalam, gaya permukaan, gaya terancang dan gaya gigih usaha. Gaya kelima pembelajaran, gaya dorongan, telah diubah suai untuk mengukur dorongan motivasi dalaman dan luaran. Data yang dikumpul dianalisis sec.ara deskriptif dan inferens menggunakan pakej SPSS ( Version 15.0) . Hasil analisis deskriptif mendapati para pelajar mempunyai dorongan motivasi dalaman yang tinggi berbanding motivasi luaran serta mengamalkan gaya permukaan dan gaya mendalam berbanding gaya terancang dan gigih usaha. Hasil analisis inferens mendapati pencapaian Matematik Tambahan mempunyai hubungan dengan gaya pembelajaran permukaan. Terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran mendalam, terancang dan permukan dengan motivasi dalaman. Tidak terdapat perbezaan slgnifikan gaya pembelajaran mengikut jantina dan etnik. Implikasi kajian ini ialah faktor motivasi memainkan peranan penting dalam menentukan pemilihan gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar. |
format |
Thesis |
author |
Ibrahim Mohammad |
author_facet |
Ibrahim Mohammad |
author_sort |
Ibrahim Mohammad |
title |
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
title_short |
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
title_full |
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
title_fullStr |
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
title_full_unstemmed |
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
title_sort |
hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat |
publishDate |
2009 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/ |
_version_ |
1828880464260104192 |
score |
13.252575 |