Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat

Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Ibrahim Mohammad
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
English
منشور في: 2009
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my.ums.eprints.43353
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.433532025-03-26T01:56:52Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/ Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat Ibrahim Mohammad LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan adalah secara tinjauan. Sampel terdiri daripada 100 orang pelajar Tingkatan 4 daripada lima buah sekolah menengah di Daerah Keningau Sabah. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Pembefajaran Di Sekolah oleh Sefmes (1987) yang mengemukakan lima gaya pembelajaran, iaitu gaya mendalam, gaya permukaan, gaya terancang dan gaya gigih usaha. Gaya kelima pembelajaran, gaya dorongan, telah diubah suai untuk mengukur dorongan motivasi dalaman dan luaran. Data yang dikumpul dianalisis sec.ara deskriptif dan inferens menggunakan pakej SPSS ( Version 15.0) . Hasil analisis deskriptif mendapati para pelajar mempunyai dorongan motivasi dalaman yang tinggi berbanding motivasi luaran serta mengamalkan gaya permukaan dan gaya mendalam berbanding gaya terancang dan gigih usaha. Hasil analisis inferens mendapati pencapaian Matematik Tambahan mempunyai hubungan dengan gaya pembelajaran permukaan. Terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran mendalam, terancang dan permukan dengan motivasi dalaman. Tidak terdapat perbezaan slgnifikan gaya pembelajaran mengikut jantina dan etnik. Implikasi kajian ini ialah faktor motivasi memainkan peranan penting dalam menentukan pemilihan gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar. 2009 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf Ibrahim Mohammad (2009) Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Ibrahim Mohammad
Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan pelajar Tingkatan 4. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran mengikut jantina, et:nik dan pencapaian awal dalam Matematik Tambahan. Kaedah yang digunakan adalah secara tinjauan. Sampel terdiri daripada 100 orang pelajar Tingkatan 4 daripada lima buah sekolah menengah di Daerah Keningau Sabah. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Pembefajaran Di Sekolah oleh Sefmes (1987) yang mengemukakan lima gaya pembelajaran, iaitu gaya mendalam, gaya permukaan, gaya terancang dan gaya gigih usaha. Gaya kelima pembelajaran, gaya dorongan, telah diubah suai untuk mengukur dorongan motivasi dalaman dan luaran. Data yang dikumpul dianalisis sec.ara deskriptif dan inferens menggunakan pakej SPSS ( Version 15.0) . Hasil analisis deskriptif mendapati para pelajar mempunyai dorongan motivasi dalaman yang tinggi berbanding motivasi luaran serta mengamalkan gaya permukaan dan gaya mendalam berbanding gaya terancang dan gigih usaha. Hasil analisis inferens mendapati pencapaian Matematik Tambahan mempunyai hubungan dengan gaya pembelajaran permukaan. Terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pembelajaran mendalam, terancang dan permukan dengan motivasi dalaman. Tidak terdapat perbezaan slgnifikan gaya pembelajaran mengikut jantina dan etnik. Implikasi kajian ini ialah faktor motivasi memainkan peranan penting dalam menentukan pemilihan gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar.
format Thesis
author Ibrahim Mohammad
author_facet Ibrahim Mohammad
author_sort Ibrahim Mohammad
title Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_short Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_full Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_fullStr Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_full_unstemmed Hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
title_sort hubungan motivasi dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan dalam kalangan pelajar tingkatan empat
publishDate 2009
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43353/
_version_ 1828880464260104192
score 13.252575