Flipped classroom dalam konteks Malaysia
Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam ak...
保存先:
主要な著者: | , , , , |
---|---|
フォーマット: | Conference or Workshop Item |
言語: | English |
出版事項: |
2014
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/ |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
my.utm.61049 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.610492017-03-14T00:17:48Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/ Flipped classroom dalam konteks Malaysia A. Rahman, Azlina Aris, Baharuddin Mohamed, Hasnah Mohd. Zaid, Norasykin Abdullah, Zaleha L Education (General) Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam aktiviti pembelajaran. Justeru pelajar akan berhadapan dengan kesukaran membina pengetahuan sendiri kerana ia menjurus kepada pembelajaran kurang aktif. Maka perlu ada satu kaedah pengajaran yang berupaya mengatasi permasalahan tersebut selain menepati pembelajaran terkini seperti kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom merupakan salah satu pembelajaran berpusatkan pelajar yang menitikberatkan penglibatan pelajar secara aktif. Dalam konteks Malaysia, kajian berkenaan flipped classroom adalah sangat terhad terutamanya di peringkat sekolah memandangkan ia adalah antara kaedah pedagogi yang terkini. Kertas ini akan mengulas mengenai kajian-kajian lepas terhadap keberkesanan pelaksanaan kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk belajar secara kadar kendiri serta menggalakkan pembelajaran aktif. Kaedah flipped classroom juga menggunakan teknologi sebagai perantara dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP). Analisa awal menunjukkan kaedah flipped classroom mempunyai kelebihan serta cabaran dalam pelaksanaannya namun ia berpotensi meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf A. Rahman, Azlina and Aris, Baharuddin and Mohamed, Hasnah and Mohd. Zaid, Norasykin and Abdullah, Zaleha (2014) Flipped classroom dalam konteks Malaysia. In: Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Johor Bahru, Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) A. Rahman, Azlina Aris, Baharuddin Mohamed, Hasnah Mohd. Zaid, Norasykin Abdullah, Zaleha Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
description |
Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam aktiviti pembelajaran. Justeru pelajar akan berhadapan dengan kesukaran membina pengetahuan sendiri kerana ia menjurus kepada pembelajaran kurang aktif. Maka perlu ada satu kaedah pengajaran yang berupaya mengatasi permasalahan tersebut selain menepati pembelajaran terkini seperti kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom merupakan salah satu pembelajaran berpusatkan pelajar yang menitikberatkan penglibatan pelajar secara aktif. Dalam konteks Malaysia, kajian berkenaan flipped classroom adalah sangat terhad terutamanya di peringkat sekolah memandangkan ia adalah antara kaedah pedagogi yang terkini. Kertas ini akan mengulas mengenai kajian-kajian lepas terhadap keberkesanan pelaksanaan kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk belajar secara kadar kendiri serta menggalakkan pembelajaran aktif. Kaedah flipped classroom juga menggunakan teknologi sebagai perantara dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP). Analisa awal menunjukkan kaedah flipped classroom mempunyai kelebihan serta cabaran dalam pelaksanaannya namun ia berpotensi meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
A. Rahman, Azlina Aris, Baharuddin Mohamed, Hasnah Mohd. Zaid, Norasykin Abdullah, Zaleha |
author_facet |
A. Rahman, Azlina Aris, Baharuddin Mohamed, Hasnah Mohd. Zaid, Norasykin Abdullah, Zaleha |
author_sort |
A. Rahman, Azlina |
title |
Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
title_short |
Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
title_full |
Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
title_fullStr |
Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
title_full_unstemmed |
Flipped classroom dalam konteks Malaysia |
title_sort |
flipped classroom dalam konteks malaysia |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/ |
_version_ |
1643655055072559104 |
score |
13.252575 |