Flipped classroom dalam konteks Malaysia

Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam ak...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: A. Rahman, Azlina, Aris, Baharuddin, Mohamed, Hasnah, Mohd. Zaid, Norasykin, Abdullah, Zaleha
フォーマット: Conference or Workshop Item
言語:English
出版事項: 2014
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.utm.61049
record_format eprints
spelling my.utm.610492017-03-14T00:17:48Z http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/ Flipped classroom dalam konteks Malaysia A. Rahman, Azlina Aris, Baharuddin Mohamed, Hasnah Mohd. Zaid, Norasykin Abdullah, Zaleha L Education (General) Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam aktiviti pembelajaran. Justeru pelajar akan berhadapan dengan kesukaran membina pengetahuan sendiri kerana ia menjurus kepada pembelajaran kurang aktif. Maka perlu ada satu kaedah pengajaran yang berupaya mengatasi permasalahan tersebut selain menepati pembelajaran terkini seperti kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom merupakan salah satu pembelajaran berpusatkan pelajar yang menitikberatkan penglibatan pelajar secara aktif. Dalam konteks Malaysia, kajian berkenaan flipped classroom adalah sangat terhad terutamanya di peringkat sekolah memandangkan ia adalah antara kaedah pedagogi yang terkini. Kertas ini akan mengulas mengenai kajian-kajian lepas terhadap keberkesanan pelaksanaan kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk belajar secara kadar kendiri serta menggalakkan pembelajaran aktif. Kaedah flipped classroom juga menggunakan teknologi sebagai perantara dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP). Analisa awal menunjukkan kaedah flipped classroom mempunyai kelebihan serta cabaran dalam pelaksanaannya namun ia berpotensi meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf A. Rahman, Azlina and Aris, Baharuddin and Mohamed, Hasnah and Mohd. Zaid, Norasykin and Abdullah, Zaleha (2014) Flipped classroom dalam konteks Malaysia. In: Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 August, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
A. Rahman, Azlina
Aris, Baharuddin
Mohamed, Hasnah
Mohd. Zaid, Norasykin
Abdullah, Zaleha
Flipped classroom dalam konteks Malaysia
description Sistem pendidikan abad kini, iaitu pembelajaran abad ke-21 menuntut kepada pembelajaran berpusatkan pelajar. Namun demikian kajian-kajian lepas mendapati bahawa kebanyakan guru masih menggunakan pendekatan konvensional. Kaedah konvensional dilihat menyebabkan penglibatan pelajar yang kurang dalam aktiviti pembelajaran. Justeru pelajar akan berhadapan dengan kesukaran membina pengetahuan sendiri kerana ia menjurus kepada pembelajaran kurang aktif. Maka perlu ada satu kaedah pengajaran yang berupaya mengatasi permasalahan tersebut selain menepati pembelajaran terkini seperti kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom merupakan salah satu pembelajaran berpusatkan pelajar yang menitikberatkan penglibatan pelajar secara aktif. Dalam konteks Malaysia, kajian berkenaan flipped classroom adalah sangat terhad terutamanya di peringkat sekolah memandangkan ia adalah antara kaedah pedagogi yang terkini. Kertas ini akan mengulas mengenai kajian-kajian lepas terhadap keberkesanan pelaksanaan kaedah flipped classroom. Kaedah flipped classroom memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk belajar secara kadar kendiri serta menggalakkan pembelajaran aktif. Kaedah flipped classroom juga menggunakan teknologi sebagai perantara dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP). Analisa awal menunjukkan kaedah flipped classroom mempunyai kelebihan serta cabaran dalam pelaksanaannya namun ia berpotensi meningkatkan prestasi pencapaian pelajar.
format Conference or Workshop Item
author A. Rahman, Azlina
Aris, Baharuddin
Mohamed, Hasnah
Mohd. Zaid, Norasykin
Abdullah, Zaleha
author_facet A. Rahman, Azlina
Aris, Baharuddin
Mohamed, Hasnah
Mohd. Zaid, Norasykin
Abdullah, Zaleha
author_sort A. Rahman, Azlina
title Flipped classroom dalam konteks Malaysia
title_short Flipped classroom dalam konteks Malaysia
title_full Flipped classroom dalam konteks Malaysia
title_fullStr Flipped classroom dalam konteks Malaysia
title_full_unstemmed Flipped classroom dalam konteks Malaysia
title_sort flipped classroom dalam konteks malaysia
publishDate 2014
url http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/1/ZalehaAbdullah2014_FlippedClassroomdalamKonteksMalaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/61049/
_version_ 1643655055072559104
score 13.252575