Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar
Kerangka kajian pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek menerusi proses scaffolding dibina untuk menerangkan bagaimana struktur idea yang dibentuk digunakan sebagai asas dalam merancang dan melaksanakan kaedah flipped classroom. Kerangka kajian in...
保存先:
主要な著者: | , , , , |
---|---|
フォーマット: | Conference or Workshop Item |
出版事項: |
FACULTY OF EDUCATION, UTM, JOHOR.
2016
|
主題: | |
オンライン・アクセス: | http://eprints.utm.my/id/eprint/67055/ http://educ.utm.my/ipeinx2016/ |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
my.utm.67055 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.670552017-08-25T06:21:46Z http://eprints.utm.my/id/eprint/67055/ Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar A. Rahman, Azlina Mohd. Zaid, Norasykin Aris, Baharuddin Abdullah, Zaleha Mohamed, Hasnah L Education Kerangka kajian pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek menerusi proses scaffolding dibina untuk menerangkan bagaimana struktur idea yang dibentuk digunakan sebagai asas dalam merancang dan melaksanakan kaedah flipped classroom. Kerangka kajian ini juga dibangunkan dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar di Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Pembangunan kerangka kajian ini merangkumi dua fasa pembelajaran bagi kaedah flipped classroom iaitu pembelajaran di luar kelas dan pembelajaran di dalam kelas. Unsur scaffolding pula diterapkan di kalangan pelajar sekolah yang menjalani aktiviti berkumpulan dan hands-on terhadap mata pelajaran yang sukar seperti tajuk Statistik dalam Matematik; yang mana ianya menjadi fokus dalam pembangunan kerangka kajian kaedah pembelajaran ini. Pelaksanaan kerangka kajian ini terbukti berpotensi membantu pelajar memaksimumkan pembelajaran mereka dengan bimbingan minimal daripada guru dan rakan pelajar. FACULTY OF EDUCATION, UTM, JOHOR. 2016-01-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed A. Rahman, Azlina and Mohd. Zaid, Norasykin and Aris, Baharuddin and Abdullah, Zaleha and Mohamed, Hasnah (2016) Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar. In: Innovative Practices in Education and Industry Exhibition (I-PEINX2016), 14 Mar, 2016, Universiti Teknologi Malaysia, Johor. http://educ.utm.my/ipeinx2016/ |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education |
spellingShingle |
L Education A. Rahman, Azlina Mohd. Zaid, Norasykin Aris, Baharuddin Abdullah, Zaleha Mohamed, Hasnah Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
description |
Kerangka kajian pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek menerusi proses scaffolding dibina untuk menerangkan bagaimana struktur idea yang dibentuk digunakan sebagai asas dalam merancang dan melaksanakan kaedah flipped classroom. Kerangka kajian ini juga dibangunkan dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar di Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Pembangunan kerangka kajian ini merangkumi dua fasa pembelajaran bagi kaedah flipped classroom iaitu pembelajaran di luar kelas dan pembelajaran di dalam kelas. Unsur scaffolding pula diterapkan di kalangan pelajar sekolah yang menjalani aktiviti berkumpulan dan hands-on terhadap mata pelajaran yang sukar seperti tajuk Statistik dalam Matematik; yang mana ianya menjadi fokus dalam pembangunan kerangka kajian kaedah pembelajaran ini. Pelaksanaan kerangka kajian ini terbukti berpotensi membantu pelajar memaksimumkan pembelajaran mereka dengan bimbingan minimal daripada guru dan rakan pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
A. Rahman, Azlina Mohd. Zaid, Norasykin Aris, Baharuddin Abdullah, Zaleha Mohamed, Hasnah |
author_facet |
A. Rahman, Azlina Mohd. Zaid, Norasykin Aris, Baharuddin Abdullah, Zaleha Mohamed, Hasnah |
author_sort |
A. Rahman, Azlina |
title |
Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
title_short |
Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
title_full |
Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
title_fullStr |
Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
title_full_unstemmed |
Kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
title_sort |
kerangka pelaksanaan pembelajaran kaedah flipped classroom berdasarkan pembelajaran berasaskan projek melalui scaffolding dengan mengambil kira gaya pembelajaran pelajar |
publisher |
FACULTY OF EDUCATION, UTM, JOHOR. |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/67055/ http://educ.utm.my/ipeinx2016/ |
_version_ |
1643655890771902464 |
score |
13.252575 |